ESEV - DCL - Artigo em revista científica, não indexada ao WoS/Scopus
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing ESEV - DCL - Artigo em revista científica, não indexada ao WoS/Scopus by Author "Amante, Susana"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
- Alice Munro as the 2013 Nobel Laureate: Canadian Literature Has Finally Come of AgePublication . Amante, SusanaOctober 2013 marks the date of perhaps the most significant literary event for Canadians, whose literature and sense of identity have been dominated by the absence of strong foundations. With Alice Munro’s Nobel Prize, not only has Canadian Literature finally come of age, emerging as an important force in the world, but the author herself has received the greatest honour awarded to a writer: the honour of having her name inscribed in history for all eternity. What is more, the short story genre has also received the recognition it deserves, in spite of all scepticism voiced against this literary art form, and even women may feel that Munro’s Prize is also a bit theirs. With so many people and so many interests implicated in this award, the world’s reaction to such key accomplishments was expected to be free of polemical acrimony. However, agreement and consensus are, for the most part, difficult to reach, as there are always dissident voices complaining against the injustice of the committee’s decision. It is in light of the above that I believe it is important to analyse Munro’s entrance to the canon, in particular through a brief reading and discussion of some of her most recent works, because I believe that there is a classical Munrovian touch to her stories that makes her stand out as unique: Alice Munro’s fully fleshed-out characters are so well-crafted, with all their flaws and strengths, that, in a short span of pages, we see them move over from the literary to the real world (or is it the other way around?!).
- Ensinar as línguas estrangeiras no ensino superior na era digital: uma experiência de inovação pedagógicaPublication . Costa Lopes, Ana Maria; Oliveira, A. M.; Rego, Belmiro; Fidalgo, Susana; Delplancq, Véronique; Amante, Susana; Relvas, SusanaIntrodução: A aprendizagem das Línguas Estrangeiras (LE) no Ensino Superior (ES) não se limita à transmissão de saberes linguísticos. Deve preparar os aprendentes para o contacto intercultural e proporcionar experiências bem-sucedidas e inovadoras que favoreçam a motivação e a inserção profissional. Numerosas publicações sublinham a importância das LE nos processos de recrutamento, na criação de oportunidades de emprego com perspetivas de maior responsabilidade e remuneração e na progressão na carreira. Os recursos digitais, de acesso fácil e rápido, revolucionaram a educação e criaram novos desafios para o ensino, nomeadamente no ES. O contexto de aprendizagem torna-se mais dinâmico, permitindo uma aproximação à realidade do mundo do trabalho. A utilização da internet e a exploração de recursos on-line são práticas educativas bem instaladas hoje. No sentido de estimular a aprendizagem ativa, o confronto dos estudantes com as realidades linguísticas e profissionais pode ser realizado recorrendo às redes sociais e a um método de trabalho ao “menu”, implicando-os como atores que interagem na sala de aula e com o exterior, mobilizando competências transversais a Unidades Curriculares (UC) nucleares do curso. Métodos: As experiências de trabalho que nos propomos apresentar centram-se na UC de “LE aplicadas aos novos media e ao ciberespaço”, com o francês e o inglês como línguas-alvo trabalhadas em conjunto, uma UC do 2.º ano da Licenciatura em Comunicação Social da ESEV/IPV (Portugal), cursada em 2016/17 e 2017/18. Conclusões: A progressão dos aprendentes torna-se evidente através das novas ideias que surgem e da melhor organização dos trabalhos, da maior facilidade e rigor em redigir textos e propor produções orais, da atitude em geral e da aquisição de mais autonomia na procura do desenvolvimento de competências.
- "Jeannette Armstrong and her Feminism of Decolonisation"Publication . Amante, SusanaJeannette Armstrong, an Okanagan from Canada, is both a teacher and a writer. Her novel, Slash, has been much criticised by feminists, because of its male protagonist. By assuming a male perspective in her novel, this Native Canadian did not intend to legitimise and reinforce patriarchal power; rather, she argues that her choice was inextricably linked to a time when machismo and the European notion of leadership ruled the day. She further advances a philosophical reason: she wanted Native peoples to reconcile themselves with their traditional worldview, one which regarded masculinity and femininity not as opposites, but as synergistic; their relationship should be one of balance, reciprocity, complementarity and responsibility. Taking Slash into consideration, then, I intend to prove, together with the Okanagan author that, despite criticism, her novel is feminist and empowering, though not in a conventional sense: a different kind of feminism is here at stake—a feminism of decolonisation.
- Pandemia ou o Perigo da Narrativa Única. Pensamento Filosófico, Teoria Cultural e Literatura-Mundo em Chimamanda N. AdichiePublication . Relvas, Susana Rocha; Sardo, Anabela; Costa Lopes, Ana Maria; Amante, SusanaEste estudo obedece a um referencial teórico que se inscreve nas novas perspetivas impulsionadas pelos Estudos Culturais, Pós-coloniais, Decoloniais, Globais, Transnacionais e Estudos de Área, que têm permitido a formação e ampliação de novos paradigmas e tendências nos Estudos Comparativos e, em particular, na Literatura-Mundo. A abordagem da obra The Thing Around Your Neck (2009), da escritora nigeriana Chimamanda N. Adichie, mais especificamente dos contos “The Thing Around Your Neck” e “A Private Experience”, faz-se em consonância com os textos teóricos de Boaventura Sousa Santos, A Cruel Pedagogia do Vírus(abril 2020), e de Slavoj Žižek, Pandemic: Covid-19 Shakes the World (maio 2020), procurando apurar as temáticas que perpassam a escrita de Adichie e como se cruzam com os problemas tratados pelos pensadores referenciados, preocupações que dominam, nas primeiras décadas do século XXI, a opinião pública, a política internacional e a comunidade académica. Dos diferentes tipos de pandemia que assolam a humanidade, destacamos o perigo da narrativa única: eurocêntrica, ocidental, entre outras, hoje postas em causa pelas teorias decoloniais que colocam o foco nas epistemologias do sul.
- Promoção da interculturalidade a partir dos manuais escolares de PortuguêsPublication . Balula, João Paulo; Pinho, Sara; Amante, SusanaA importância, cada vez maior, dos esforços para assegurar o respeito pela diferença torna pertinente avaliar o contributo dos manuais escolares de Português na promoção da interculturalidade. Neste trabalho, discutem-se alguns resultados do estudo, de natureza multimetodológica, que partiu da análise de dois manuais escolares de Português (4.º ano) para uma intervenção didática numa turma do mesmo ano de escolaridade. Os resultados obtidos mostram que as propostas de atividades promotoras do pensamento reflexivo sobre interculturalidade são escassas nos manuais escolares analisados e indicam que a atuação do professor é determinante para promover o entendimento mútuo e o respeito pelo Outro.
- Why are you afraid of Indians: Issues of representation and misrepresentation in (Portuguese) children's literaturePublication . Amante, SusanaWho hasn’t heard the phrase: “You look like an Indian”, to express that one is being naughty, or lazy, or violent or... something else, as long as it is negative? I have heard it a lot as a child and even nowadays, as a mother myself, I see/listen to (mis)representations when it comes to referring to First Nations – or indigenous peoples, if you will. In fact, before embarking on my research in Native Canadian literature for children and young adults and especially when I was about to depart to Canada to visit a reserve in Penticton and in Vernon, everyone around me took interest in what I was doing and told me I was crazy, as this seemed to be a dangerous field. In Portugal, songs and books for children still convey the image of the Indian as a merciless warrior who is ready to scalp you and peel your skin off. That is the reason why, after studying Native Canadian literature for children and young adults, I believe it is important to analyse the way that the Indian is still portrayed in Portuguese literature, in particular through a brief reading and discussion of Maria Teresa Maia Gonzalez’s A História dos Brincos de Penas, a book that is recommended by the Portuguese National Reading Panel. Thus, this study combines postcolonial theory and literary criticism to discuss issues of representation and misrepresentation, ultimately leading us to understand the importance of Bhabha’s third space, a space where positive negotiations and renegotiations give rise to hybridity, a space where one does no longer need to be afraid of Indians.