Loading...
13 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 13
- Perturbações do sono em adultos idosos hospitalizadosPublication . Martins, Rosa; Correia, Ana Marisa; Andrade, Ana; Campos, SofiaResumo Contexto: O sono é um bem precioso e indispensável a um bom equilíbrio. O processo de envelhecimento ocasiona perturbações que se refletem tanto na quantidade como na qualidade do sono, sendo estas alterações agravadas em situações de hospitalização. Objetivos: Avaliar perturbações do sono dos utentes adultos/idosos internados e analisar relação com variáveis sociodemográficas, clínicas e fadiga crónica. Metodologia: Trata-se de um estudo transversal, descritivo e correlacional, do tipo quantitativo. Para o efeito foi aplicado um formulário a 60 utentes, internados, que incluía variáveis sociodemográficas, uma Escala de Fadiga Crónica e o Índice de Qualidade do Sono de Pittsburg (IQSP). Resultados: A amostra é maioritariamente constituída por utentes do sexo masculino, casados, com 75 anos e analfabetos. Realizam programa de reabilitação diariamente entre 16 a 30 minutos e apenas algumas vezes se sentem aptos para o concretizar. A maioria (55,00%) sente-se mais ativo no período da tarde, dorme em media 6,8 horas, acorda muitas vezes e mais cedo do que o pretendido. A fadiga crónica está presente na grande maioria dos inquiridos, sentindo estes que precisam de dormir mais do que normalmente dormem. Conclusões: A maioria dos participantes (96,70%) apresenta perturbações de sono no internamento, sendo estas mais graves nos utentes com índices mais elevados de fadiga crónica, com mais idade, nas mulheres e nos viúvos. Palavras-chave: Perturbações do sono, utentes, idosos, hospitalização.
- Stress and burnout in special education teachersPublication . Martins, Rosa; Andrade, Ana; Albuquerque, Carlos; Cunha, MadalenaAbstract: Background: Duties that teachers are required to perform in the current social context require personal skills which cannot be limited to knowledge accumulation. Teachers related to special education are subject to such pressure, demands and psychological overload that it can result in serious cases of stress and burnout. Objectives: assessing stress and burnout in special education teachers and find out to what extent socio-demographic and psychosocial variables have a significant effect on those levels. Method: Study of quantitative, cross-cutting and descriptive-correlational nature. It is a non-probability sampling based on convenience, composed of 90 teachers, linked to special education in Portugal. The research protocol includes questions of socio-demographic, professional and health characterization, as well as two scales: one which assesses stress and burnout levels (CPB-R) and another which assesses self-efficacy (SES). Data collection took place between January and June 2014, and statistical treatment of data was based on SPSS software 19.0. Outcomes: The sample is mainly composed of females, married, holding a bachelor’s degree and with a mean age of 46 years old. Stress affects 80% of teachers, who feel lack of recognition for their work (64.4%) and professional fulfilment (55.6%). Although overall burnout (35.6%) and emotional exhaustion (48.9%) were identified, they strike a lower number of teachers. Stress and burnout levels are higher in older and divorced teachers who teach students in lower secondary education, with a weekly working time of 22/25 hours and perception of low efficacy. Evidence showed that teacher’s stress and burnout is variable and multidimensional. Nonetheless, it affects a significant number of special education teachers, which invites us to implement intervention programs on this professional group.
- Lesões músculo-esqueléticas em jovens desportistas : Estudo da prevalência e dos fatores associadosPublication . Martins, Rosa; Saramago, Tiago; Carvalho, NéliaIntrodução: As lesões músculo-esqueléticas são frequentes e exercem forte impacto na saúde dos jovens desportistas. Objetivo: Identificar a prevalência e fatores associados a lesões músculo-esqueléticas em jovens desportistas. Materiais e Métodos: Estudo quantitativo, transversal, com uma componente analítica, que utilizou uma amostra do tipo não probabilístico por conveniência, constituída por 108 jovens desportistas de dois clubes desportivos das zonas Centro e Norte de Portugal. O instrumento de recolha de dados integrava variáveis de caracterização: sociodemográfica, antropométrica e contextual à prática desportiva. Integrava ainda o Questionário Nórdico Músculo Esquelético para avaliar as lesões. Resultados: Verificou-se uma prevalência de 43,5% de lesões músculo-esqueléticas, localizando se estas nos ombros (34,3%), pernas/joelhos (34,3%), coluna lombar (23,1%), coluna cervical (15,7%), tornozelos/pés (12,0%) e cotovelos (11,1%). Os fatores associados com significância estatística (p<0.005) foram: o habitar em meio rural, possuir índices de massa corporal mais elevados, usar a mochila apenas num ombro, pertencer ao grupo de juvenis, ter histórico de lesões anteriores, e existência de paragens no percurso do desportivo. Discussão: os valores de prevalência de lesões são superiores aos de outros estudos, tendo variáveis multifatoriais como fatores associados que necessitam de um maior enfoque no cuidar especializado da enfermagem. Conclusões: A prevalência das LME nos jovens desportistas é de facto elevada e está associada a alguns fatores sociodemográficos, antropométricos e contextuais à prática desportiva, o que justifica a implementação de programas de prevenção das lesões e promoção da qualidade de vida dos jovens desportistas por parte dos profissionais de saúde.
- Qualidades de um professor eficaz na opinião dos estudantesPublication . Albuquerque, Carlos; Cunha, Madalena; Martins, Rosa; Madureira, Antonio; Andrade, Ana; Ribeiro, Olivério
- Prevalência e Determinantes do Risco de Queda em Idosos InstitucionalizadosPublication . Martins, Rosa; Campos, Daniela; Moreira, Helena; Albuquerque, Carlos; Andrade, Ana; Martins, ConceiçãoIntrodução: Os idosos institucionalizados apresentam risco de queda aumentado, quando comparado com os idosos não institucionalizados. A questão das quedas deve ser encarada como um grave problema de saúde pública, dadas as suas consequências e custos irreversíveis.Objetivo: O estudo pretende avaliar o risco e os determinantes das quedas em idosos institucionalizados.Método: Estudo não experimental, transversal, descritivo-correlacional e quantitativo. Utilizou uma amostra não probabilística por conveniência, constituída por 136 idosos institucionalizados, com idades que oscilam entre os 65 anos e os 99 anos de idade, com uma média de idades de 85,98 anos.. Na colheita de dados foi utilizado um protocolo que integrava questões de caraterização sociodemográfica, contextual e clinica. Foram ainda utilizadas as escalas de Funcionalidade Familiar, Escala de Avaliação da Dependência nos Autocuidados e a Escala de Tinetti ( POMA I ).Resultados: A maioria da amostra apresenta risco de queda, uma vez que cerca de 45,6% dos idosos apresenta elevado risco de queda, 16,2% médio risco e 38,2% baixo risco. Verificámos ainda que o risco de queda era maior nos idosos: do género feminino (p=0,014), com baixa literacia (p=0,000), com défice cognitivo (p=0,014), portadores de doenças neurológicas e osteoarticulares (p=0,000), e com diminuição da acuidade visual e auditiva. (p=0,010).Conclusões: Inversamente, os idosos mais autónomos na marcha, na higiene pessoal e na toma da medicação eram aqueles que apresentam menor risco de queda.
- The inclusion of a student with trisomy 21 in the 2nd cycle of basic education, a peer perception: A case studyPublication . Campos, Sofia; Batista, V.; Ferreira, Manuela; Martins, C.; Batoca Silva, Ernestina; Margarida Correia Balula Chaves, Cláudia; Martins, Rosa; Ribeiro, Célia; Cardoso, Ana PaulaThis study aims to evaluate the perception of students in a class of the 2nd cycle of basic education about the inclusion of a colleague with Trisomy 21. It is intended to verify if the students believe they can gain anything by having a colleague with Trisomy 21 attending the same class, to find out how he handles the relationship among peers and to know their opinion on what teachers do to help a colleague with Trisomy 21 in the context of the classroom. The type of study was the exploratory approach using the semi-structured interview, the sociometric tests, and the game Friends Tree. The sample for this study was 17 pupils in a class of the 2nd cycle of basic education, aged between 10 and 12 years. The student with Trisomy 21 is 11 years old. The collected data through interviews were subjected to content analysis, in which it was found that most pupils reveal a positive perception towards the inclusion of the colleague with Trisomy 21 in their class. Also, the sociometric tests data showed, in general, that the pupil with Trisomy 21 is also chosen for certain activities by their peers, although less frequently. Regarding the results of the game Friends Tree, we were able to reach the conclusion that the pupil with Trisomy 21 was considered a very special friend for a couple of male students. There were other boys who considered him a special friend, although it was not their first option.
- The impact of the diagnosis of autism in parents of childrenPublication . Martins, Rosa; Bonito, Inês; Andrade, Ana; Albuquerque, Carlos; Margarida Correia Balula Chaves, CláudiaAbstract The impact of the diagnosis in parents causes the cycle of family life will change profoundly, with serious disturbances in the reorganization and adjustments to this new reality. The objectives of the study aim to evaluate the quality of life of children / adolescent siblings of people with autism; to know the perception / opinion of the brothers on the impact that autism has had on family and check what kind of association between sociodemographic variables and of opinion on the impact of autism on the family and the QOL of participants. This is a study of the quantitative, non-experimental, descriptive correlational where 96 parents with autistic children participated kind. Data were collected through a questionnaire and a scale to assess the impact of the diagnosis of autism. The data show that on average the impact of the diagnosis of autism in parents showed moderate. Parents, mostly not yet managed to overcome the initial shock and show a great concern for the future of their children. The adjustments and changes made to the social level are dimensions where parents have lower difficulties. The data show that the impact of the diagnosis of autism in parents participating in the study was quite variable, depending on different variables, reinforcing the importance of continuity of studies on this topic in order to mitigate this impact.
- Identificação de emoções e sentimentos : estudo exploratório com alunos do ensino básicoPublication . Aparício, Graça; Ferreira, Manuela; Campos, Sofia; Ribeiro, Olivério; Amaral, Odete; Cruz, Carla; Duarte, João; Martins, RosaObjetivo: Avaliar a competência de alunos do 2º e 3º ciclo do Ensino Básico na identificação e diferenciação de emoções e sentimentos. Métodos: Estudo exploratório de corte transversal, desenvolvido no âmbito do Projeto MaiSaúdeMental com referência CENTRO-01-0145-FEDER-023293, desenvolvido na Escola Superior de Saúde do Instituto Politécnico de Viseu, Portugal. Foi realizado com uma amostra de conveniência constituída por 101 crianças/ adolescentes. Foi utilizado um questionário de caracterização sociodemográfica e o Inventário de Identificação de Emoções e Sentimentos. Este é um inventário de auto-relato que avalia a capacidade das crianças/ adolescentes identificarem e diferenciarem emoções e sentimentos, partindo de situações quotidianas. É composto por 15 itens que correspondem a 15 situações. A aplicação do questionário decorreu em sala de aula, após uma breve explicação do seu funcionamento e esclarecimento de dúvidas. No tratamento dos dados foi utilizado o programa informático Statistical Package for the Social Sciences ® (SPSS versão 24.0) e efetuada análise descritiva e analítica, considerando-se para análise dos testes o Intervalo de Confiança (IC) a 95% (significância p<0,05). Resultados: Os alunos tinham entre 9 e 15 anos de idade e a maioria (27,7%) frequentava o 8º ano de escolaridade. Globalmente identificam poucas emoções e sentimentos, numa média de 13,36 pontos para um score máximo de identificação emocional de 39, sendo que em média identificam mais emoções e sentimentos positivos (5,11 pontos) do que negativos (4,33 pontos) e neutros (3,91 pontos). Para todas as dimensões os valores médios são mais elevados no sexo feminino e nos alunos de 14 anos, mas apenas significativos em algumas das diferenciações emocionais (p<0,05). Conclusão: Os resultados encontrados vão ao encontro de investigações nesta área, concluindo-se que as crianças e adolescentes apresentaram fraca capacidade de identificação e diferenciação de emoções, evidenciando contudo maior capacidade de diferenciação emocional positiva do que negativa e/ou neutra. Verificou-se ainda que existem maiores competências de diferenciação e identificação emocional no género feminino e que essas competências aumentam com a idade.
- Musculoskeletal disorders in adolescents: a study on prevalence and determining factors.Publication . Martins, Rosa; Carvalho, N.; Albuquerque, Carlos; Andrade, Ana; Campos, Sofia; Batista, S.; Dinis, A.Objective: To identify the prevalence of musculoskeletal disorders in adolescents, and to analyze this prevalence relationship with sociodemographic, anthropometric and contextual variables. Methods: An observational, cross-sectional, descriptive/relational study with quantitative approach was conceptualized, involving 632 adolescents with mean age of 13.36 from six school groups from Central and North Portugal. Data collection protocol included questions of sociodemographic, anthropometric and contextual nature, and also the “Nordic Musculoskeletal Questionnaire” to assess musculoskeletal disorders. Results: Data showed that 47.4% of adolescents mentioned musculoskeletal disorders within the last 3 months, located in the shoulders (27.8%), dorsal region (25.3%), thigh/hips (26.1%), neck (23.4%), lumbar region (22.8%), and knees (19.6%). We found that musculoskeletal disorders are more prevalent in female adolescents, and among those who spend longer time watching television per day, and also those who go to school by foot or bicycle. Conclusion: The prevalence of musculoskeletal disorders in adolescents is high and has multicausal origin, turning imperative the implementation of preventive and readapted actions to promote a better musculoskeletal function.
- Reiki complementary therapy in nursing practicePublication . Martins, Rosa; Cunha, Cristina; Andrade, Ana; Albuquerque, Carlos; Cunha, MadalenaReiki is a therapy performed by placing hands on specific points in the body and using energy transfer to provide a natural well-being. The Nursing also presents within its specific interventions, an essential part based on the touch to the person to whom it cares, being therefore important to have correct knowledge on these techniques. Thus the study intends to evaluate the knowledge that the nurses have about Reiki and to identify determining factors in this knowledge. It is a cross-sectional, descriptive and correlational study, carried out in a non-probabilistic sample by convenience, consisting of 49 nurses with a mean age of 38.96 years, working in health institutions in the central region of Portugal to whom was applied a questionnaire to evaluate knowledge about Reiki, which was developed for this purpose by the researchers. We found that 59.1% of the Nurses had reasonable knowledge, 38.6% had high knowledge and only 2.3% had low knowledge. Knowledge was higher in nurses who had already received Reiki treatment (p = 0.032) who had differentiated care (p = 0.019) who were holders of the master degree (0.040) and had a higher professional category (p = 0.016). We conclude that the knowledge of nurses about Reiki is moderately positive and these are clearly superior in the group that performs functions in differentiated care when compared to those of primary care. On the other hand we found several factors that correlate with this knowledge and on which it is important to intervene in order to improve knowledge