Repository logo
 
Loading...
Profile Picture
Person

Pacheco Figueiredo, Maria

Search Results

Now showing 1 - 10 of 10
  • Livro de Resumos: Olhares sobre a Educação 7
    Publication . Menezes, Luís; Rocha, João; Rego, Belmiro; Figueiredo, Maria Pacheco; Ribeiro, António Augusto Gaspar; Silva, Ana Isabel; Felizardo, Sara; Cardoso, Ana Paula
    Este livro de resumos do Olhares sobre a Educação7 constitui uma memória do que foi o congresso, com o mesmo nome, realizado na Escola Superior de Educação de Viseu, a 11 de abril de 2019. Este congresso está focado nas problemáticas da educação, em particular aquelas que têm incidência na formação de professores. Como tem vindo a ser hábito, este encontro teve quatro secções principais. Iniciou com uma conferência plenária a cargo de um professor da ESEV que terminou recentemente o seu trabalho de doutoramento. Nesta edição, esse papel coube a Paula Xavier que apresentou a conferência intitulada “Diversidade familiar e escola: um olhar sobre as famílias homoparentais”. O espaço seguinte foi constituído por workshops paralelos que abordaram problemáticas importantes no contexto educativo. Foram apresentados os seguintes workshops: W1 – Educação inclusiva e necessidades de saúde especiais (nse) - Sofia Campos, ESSV; W2 – Potencialidades dos sensores na educação básica - Cristina Gomes, ESEV; W3 – Não é um livro para crianças! - Ana Catarina Fernandes & Margarida Almeida, ESEV; W4 – A arte no ensino da simetria - Tamara Pereira, ESEV; W5 – Brincar com as TIC na cidade de Viseu - Manuela Loureiro, ESEV; W6 – Projeto inclusivo Gamelin - Eulália Albuquerque, AVISPT21; W7 – Palavras mutantes - Isabel Aires de Matos & Ana Isabel Silva, ESEV; W8 – Humor para ensinar!? - Marta Carvalho & Luís Menezes, ESEV; W9 – Yoga para crianças - Filipa Antunes, ESEV. O terceiro espaço foi ocupado por pósteres submetidos pelos participantes que relatam experiências de ensino, realizações educativas, projetos de intervenção ou projetos de investigação no campo da educação. O congresso terminou com um painel plenário intitulado “Projetos educativos na escola: possibilidades de desenvolvimento”: Viseu Educa: Clara Pombeiro e Maria Miguel Martins, Câmara Municipal de Viseu (CMV); Germinar a ciência: Ana Capelo e João Azevedo, CMV; SmartCity Lab for Kids: Bárbara Sousa, Manuela Loureiro e Pedro Rocha, CMV; Escola Ativa: Tiago Freitas, CMV.
  • Algorithmic Thinking in Early Childhood Education: Opportunities and Supports in the Portuguese Context
    Publication . Figueiredo, Maria Pacheco; Amante, Susana; Gomes, Helena Margarida dos Santos Vasconcelos; Gomes, Cristina Azevedo; Rego, Belmiro; Alves, Valter; Duarte, Rui Pedro
    ALGO-LITTLE is an EU-funded project, with partners from Portugal, Italy, Turkey and Slovenia, in search of ways to integrate Algorithmic Thinking skills into preschool education for the purpose of growing future code literates starting from the earliest ages. Algorithmic Thinking stems from the concept of an algorithm, which refers to solving a problem by developing a set of steps taken in a sequence to achieve the desired outcome (Katai, 2014). The concept can be traced to the work of Papert (1980, 1991) and is connected to the seminal article by Wing (2006) that introduced Computational Thinking. Barretal (2011) concluded that in K-12, Algorithmic Thinking involves problem-solving skills and particular dispositions, such as confidence and persistence when confronting particular problems. Early Childhood Education algorithmic skills include abilities to learn and work according to the rules or models since children are capable to understand, use, apply and develop simple algorithms. Children are also capable of analyzing and correcting the sequence of actions to reach results, transferring known methods of actions to new situations, and describing their activities to others in a clear way (Voronina et al., 2016; Games for learning algorithmic thinking, 2017). The paper analyses initiatives, studies, and projects that are connected to Algorithmic Thinking in Early Childhood Education in Portugal. A review of literature was developed, starting with curricular documents for Preschool Education (3 to 6 years old) and other documents from the ICT Educational Policy in the country. The second step was a search in databases for studies and projects that looked into Algorithmic Thinking and Computational Thinking in Early Childhood Education in Portugal. The analyses looked into the following themes: a) what definition and elements of Algorithmic Thinking are present?, b) to which concepts and curricular areas is it connected to?, c) what is expected that children in Early Childhood Education learn in relation to Algorithmic Thinking?, d) to what pedagogical elements is Algorithmic Thinking related to?. In terms of curricular documents, it was found that code has been relevant for Portuguese Early Childhood Education (at least) since 1997. In their first edition, the Portuguese Curricular Guidelines for Pre-School Education (Ministério da Educação, 1997) included computer code as one of the codes children should get acquainted with. This meant its inclusion under the domain “Spoken Language and Introductory Writing”. It was stated that “code” was present and would be necessary in children’s lives and could be used in arts, music, mathematic, or writing (Portuguese) (p. 72). This approach was positively singled out by the OECD report: addressing the topic of ICT in the guidelines interconnected with other forms of communication and information learning (Taguma et al., 2012). In 2016, the Portuguese Curricular Guidelines for Pre-School Education (PCGPSE) were reviewed and this second version amplifies the mentions to technology. The findings include an analysis for each of the six curricular areas and domains. In terms of studies and projects, the “Kids Media Lab Project II” stood out as the only systematic initiative for promoting Computational Thinking in Preschool Education (Pinto, Fernandes & Osório, 2021). In the findings, the main elements of the project are discussed.
  • Play, Algorithmic Thinking and Early Childhood Education: Challenges in the Portuguese Context
    Publication . Figueiredo, Maria Pacheco; Gomes, Cristina Azevedo; Amante, Susana; Gomes, Helena Margarida dos Santos Vasconcelos; Alves, Valter; Duarte; Rego, Belmiro
    ALGOLITTLE is an EU-funded project, with partners from Portugal, Italy, Turkey, and Slovenia, supporting the integration of algorithmic thinking skills into preschool education for preparing future code literates from an early age. The paper presents the project and frames it in Portuguese Early Childhood Education. First, in terms of curricular areas and pedagogical approach, through a content analysis of the Portuguese Curricular Guidelines for Preschool Education. Second, by analyzing initiatives and projects that are connected to algorithmic thinking in Early Childhood Education in Portugal. Third, by presenting challenges that emerged from a set of discussions with several participants, highlighting the complexity and timeliness of the project.
  • Livro de resumos: Olhares sobre a Educação
    Publication . Menezes, Luís; Pacheco Figueiredo, Maria; Rego, Belmiro; Balula, João Paulo; Felizardo, Sara; Cardoso, Ana Paula
    A 6.ª edição do “Olhares sobre a Educação”, realizada pela Escola Superior de Educação de Viseu em abril de 2018, introduziu, relativamente às realizações anteriores, duas novidades. Assim, a par dos habituais painel e conferência plenária, surgiram na edição deste ano Workshops paralelos e uma sessão de Pósteres. O espaço dos Workshops decorreu em 5 sessões paralelas, abordando temáticas atuais no campo da Educação: W1 - Geometria na infância: simetria e antissimetria (Andreia Hall, Universidade de Aveiro); W2 - Técnica vocal (Cristina Aguiar, ESE de Viseu); W3 - Os Robôs vão ao Jardim de Infância e 1.º CEB: imaginação, criatividade e aprendizagem (Maribel Miranda-Pinto, ESE de Viseu); W4 - Intervenção no autismo: a metodologia ABA (Célia Guimarães, APPDA); e W5 - Intervenção na multideficiência: o Grid (José Amaral, Esc. Sec. de Tondela). O espaço de pósteres, denominado “Realidades e possibilidades educativas”, visava a apresentação de experiências de ensino que relatassem realizações educativas, projetos de intervenção ou projetos de investigação. Para isso, convidaram-se professores e estudantes dos cursos do âmbito da educação da Escola Superior de Educação de Viseu, tendo a resposta sido muito afirmativa, traduzindo-se em 13 propostas de resumos longos (até 6000 caracteres). Todos os resumos foram submetidos a double-blind peer review. Os resumos dos pósteres, que representam a fatia maior deste livro de resumos, revelam uma multiplicidade de realidades e atores educativos, cruzando-se reflexão e investigação mais estruturada (em diversas fases de desenvolvimento) e, muito importante, envolvendo, em muitos casos, colaboração de estudantes e professores da ESEV, tanto de cursos de licenciatura como de cursos de mestrado. A porta de entrada nesta 6.ª Edição do “Olhares sobre a Educação” foi a conferência plenária “Geometria de muitas maneiras”, proferida por Andreia Hall, da Universidade de Aveiro. Esta conferência representou uma troca de experiências formativas, no campo da Didática da Matemática, entre duas instituições com larga tradição na formação de professores, a Universidade de Aveiro e a Escola Superior de Educação de Viseu. A finalizar o “Olhares sobre a Educação”, decorreu o painel “Articulações educativas na escola: entre o desejável e o possível”, com a participação de Luís Nóbrega (Agrupamento de Escolas Grão Vasco), Florbela Soutinho (Agrupamento de Escolas Viseu Norte) e José Fernando Rodrigues (Agrupamento de Escolas das Olaias), moderado por João Rocha (ESEV). No final deste livro de resumos apresenta-se uma síntese das principais ideias discutidas neste painel.
  • Curso – Integração de Competências de Pensamento Algorítmico na Educação Pré-Escolar
    Publication . Gencel, İlke Evin; Akyüz, Büşra; Kavaklı, Nurdan; Licardo, Marta; Perše, Tina Vršnik; Pezak, Jasminka; Figueiredo, Maria Pacheco; Amante, Susana; Gomes, Helena Margarida dos Santos Vasconcelos; Rego, Belmiro; Gomes, Cristina Azevedo; P. Duarte, Rui; Alves, Valter; Operto, Fiorella; Gilardi, Luca; Şenol, Gizem
  • Playing with technology in Early Childhood Education: creation of a play center
    Publication . Figueiredo, Maria Pacheco; Santos, Sara; Rego, Belmiro
    Technology is an important part of what children experience in their daily life and in formal contexts like Early Childhood Education. For the Portuguese Curricular Guidelines, technology is part of the curricular area Knowledge of the World. It's acknowledged that the contexts, phenomena, and relationships that children connect with are technology-laden and, therefore, children should learn about technology and have a good and critical relation with it. The introduction of technology in Early Childhood Education centers needs, therefore, to be intentional and pedagogical. Following Early Childhood Pedagogy, listening to children and opportunities for rich and meaningful play are two important tenets. A study was developed in the context of a Master's Degree in Early Childhood and Primary Education about the meanings children attribute to technology in the context of creating and exploring a play center. Data collection took place in an Early Childhood Education center in Viseu, with 20 children between 3 and 6 years old. The descriptive study was based on participant observation and interviews with children. The creation of the play center was preceded by interviews with children about technology. The interviews were informal and took place in the center, during the normal daily routine. Permissions were obtained from the parents and also from the children, who were asked if they wanted to help with a special assignment. After analyzing the data, a project approach (Katz & Chard, 2009; Vasconcelos, 2011) was prepared and initiated. The planning was flexible and the project resulted in the involvement and participation of children in the reconstruction of the educational space of the activity room to create the "repair ICT" play center that had several real devices (laptops, PSP, tablets, mobile phones, flash drives) for make-believe situations. In this study, children's play was assumed to be essential for learning (Ministry of Education, 2016; Pramling & Fleer, 2009), also within the scope of technology (Aldhafeeri, Palaiologou & Folorunsho, 2016; Edwards, 2016; Nikolopoulou & Gialamas, 2015). With the creation of the play center, it was intended that children explored technology in various aspects: the play center afforded the role of users but also repair specialists, knowing how they work “from the inside”. The results suggest that the diversity of electronic devices and the possibilities of manipulation and free exploration in the context of playing allowed children to develop a diverse relationship with technology that included agency and specific knowledge related to the components and technical and social usage of the devices.
  • Smartcity lab for kids e o pensamento computacional criativo
    Publication . Gomes, Cristina Azevedo; Gomes, Helena Margarida dos Santos Vasconcelos; Ribeiro, António Augusto Gaspar; Rego, Belmiro; Pacheco Figueiredo, Maria; Miranda-Pinto, S. M; Morais, Nídia Salomé; Rito, P. N.; Sousa, Bárbara; Loureiro, Manuela; Rocha, Pedro
    A criação sempre foi uma atividade humana permanente. Criar com criatividade tornou-se uma tarefa fundamental numa altura em que existem tantas ideias, tanto desenvolvimento, tanta tecnologia e acentuada evolução ao nível da inteligência artificial. Desenvolver o pensamento computacional nos primeiros anos de escolaridade tem surgido como uma atividade emergente, uma vez que é reconhecidamente uma forma de potenciar aprendizagens integradas, contextualizadas e ativas, baseadas na resolução de problemas e em projetos transdisciplinares. O pensamento computacional nos primeiros anos pode ser desenvolvido como base em três grandes ideias: o construcionismo, onde são valorizadas as aprendizagens das crianças, a partir do desenvolvimento de produtos pelas próprias crianças; a computação criativa através da qual se desenvolvem relações entre as vivências das crianças e a computação, com base na sua criatividade, na sua imaginação e nos seus interesses; a ideia de Project Based Learning, que contextualiza a aprendizagem das crianças na resolução de problemas reais e significativos onde as crianças são convidadas a definir os problemas e a projetar, experimentar e comunicar diferentes raciocínios e soluções. Os contextos assumem um papel preponderante na promoção de aprendizagens significativas realçando-se aqueles que potenciam o diálogo entre a escola e a comunidade e que, dessa forma, contrariam a ideia de que a tecnologia fecha os alunos no espaço das salas de aulas. Aprender a programar e programar para aprender é o desafio lançado a algumas turmas do 1.º CEB dos 5 agrupamentos de escolas de Viseu, tendo como base o tema criativo de smartcity enquanto mobilizador de abordagens transdisciplinares com tecnologia. Neste projeto, os alunos são desafiados a pensar Viseu como uma smartcity e a desenvolver ideias e soluções representadas a partir da programação e da robótica. Pretende-se explorar processos de aprendizagem criativa, contextualizada e significativa, dando à cidade uma visão criativa sobre o seu desenvolvimento. Nesta comunicação é apresentado o projeto “smartcity lab for kids”, que resulta de uma parceria entre a ESEV e o município de Viseu, e são discutidas algumas das abordagens e estratégias desenvolvidas com crianças dos 3.º e 4.º anos do 1.º CEB.
  • Livro de Atas: Olhares sobre a Educação 7
    Publication . Rocha, João; Menezes, Luis; Rego, Belmiro; Pacheco Figueiredo, Maria; Ribeiro, António Augusto Gaspar; Silva, Ana Isabel; Felizardo, Sara; Cardoso, Ana Paula
    O encontro “Olhares sobre a Educação”, promovido, desde há sete anos, pela Escola Superior de Educação de Viseu (ESEV), tem vindo a afirmar-se como um fórum de participação e discussão sobre educação, a partir de diversos pontos de vista que são providenciados pelos cursos de formação, graduada e pós-graduada, que a instituição ministra. Esta afirmação tem sido marcada por diversos aspetos, como sejam: i) o alargamento de pontos de vista, trazidos por participantes de um crescente número de cursos envolvidos; ii) o aprofundamento da reflexão sobre diversas questões educativas, suportadas por análises mais poderosas, conceptualmente e metodologicamente; e iii) a diversificação dos formatos de apresentação e discussão de resultados, congregando espaços de conferência, póster, Workshop e painel. O livro de um congresso, seja ele de resumos ou de atas, constitui um artefacto onde se fixam memórias das discussões havidas e se sistematizam as principais conclusões. Este livro de atas procura cumprir esse objetivo de fixar no tempo o “Olhares sobre a Educação 7”, assumindo que o que se apresenta é, simplesmente, uma amostra do que foi discutido.
  • Algorithmic thinking and creativity: a deck of cards for early childhood education
    Publication . Pacheco Figueiredo, Maria; Alves, Valter; Gomes, Diana; Amante, Susana; Sousa, C.; Gomes, Helena Margarida dos Santos Vasconcelos; P. Duarte, Rui; Gomes, Cristina Azevedo; Rego, Belmiro; Evin Gencel, Ilke
    The challenges presented to educational systems and researchers about algorithmic thinking are wide and exciting. Several initiatives are working on contributions. In the framework of a European Project focused on algorithmic thinking skills through play-based learning, we undertook the development of a resource for introducing algorithmic thinking to teachers and children in Early Childhood Education. The paper presents the resource, a deck of cards, highlighting its connections to creativity and algorithmic thinking. The paper briefly introduces the research design in place to pilot together with preliminary data from the tests with future teachers and a group of 5 years-old children. The deck of cards has been well received by both future teachers and children. The simple drawings are considered attractive and allow for diverse decisions about what to represent. Conditions, in particular, were well received by children. Further analysis of existing data will provide more information regarding the potential and limitations of the deck of cards.
  • Curriculum –Integration of Algorithmic Thinking Skills into Preschool Education
    Publication . Evin Gencel, İlke; Akyüz, Büşra; Kavaklı, Nurdan; Yoleri, Sibel; Licardo, Marta; Vršnik Perše, Tina; Pezak, Jasminka; Figueiredo, Maria Pacheco; Amante, Susana; Gomes, Helena Margarida dos Santos Vasconcelos; Gomes, Cristina Azevedo; Rego, Belmiro; Alves, Valter; Duarte, Rui
    ALGOLITTLE is an EU funded Erasmus+ KA203 project seeking the ways of integrating algorithmic thinking skills into preschool education to cultivate future’s code literates starting from the earliest years. When we consider the COVID-19 outbreak process, while a transformation has been being experienced in every field, education has also been digitalized in a tremendous way. These developments promise the systems digitalized in a more global scale. Therefore, it becomes important to raise individuals with the skills allowing them to keep up with the expectations of the 21st century business world. ALGOLITTLE project consortium consists of 6 partners: İzmir Democracy University (Turkey), Scuola di Robotica (Italy), University of Maribor (Slovenia), University of Rijeka (Croatia), Instituto Politecnico de Viseu (Portugal) and Educloud Ed-Tech (Turkey). The consortium has been developing a curriculum and teaching materials to equip early childhood education undergraduates with the new skills which modern world demands and support them to become competent to meet the requirements of their future professions. Algorithmic thinking skills are defined as thinking about the steps to achieve a determined objective in a clear and detailed way (Brown, 2015). This term was suggested for the first time by Wing (2006) and is based on the studies of Seymour Papert (Papert, 1980, 1991). Wing (2006) claims that algorithmic thinking requires “solving problems, designing systems and understanding human behaviour by benefiting from the basic concepts of computer science”. And this becomes an opportunity in teacher education to ensure undergraduate students gain contemporary and innovative skills.