ESEV - DCL - Capítulo em obra internacional, como autor
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing ESEV - DCL - Capítulo em obra internacional, como autor by Author "Costa Lopes, Ana Maria"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- Active foreign language learning practices in higher education: the perspectives of the actorsPublication . Delplancq, Véronique; Costa Lopes, Ana Maria; Pereira, José; Fidalgo, SusanaThe digital age and Generation Z are key features within the current panorama of teaching-learning practices in higher education and drive innovative student-centred strategies, oriented towards the reality of the labour market. The article describes an experience of pedagogical activation carried out through project-based learning using digital tools, with undergraduate Media Studies students of the School of Education in Viseu (Portugal), towards the acquisition of skills in French and English, during the academic year 2021-2022. The objective was to renew teaching practices, so as to foster greater student motivation on the part of forthcoming media professionals, by enhancing their competences and confidence with concern to spoken and written interaction within the context of foreign languages for specific purposes. The dynamics of learning combined with authentic contexts and digital tools, encourages teachers to rethink their methodology and objectives, in order to be more innovative. One accounts for the chosen strategy and the various steps followed, evaluates the path of both students and teachers, analyses the benefits, the drawbacks and the impact in terms of acquired skills and concludes with reflections for forthcoming work projects.
- "Espaços do feminino e geografias urbanas nos contos de Alice Munro".Publication . Relvas, Susana Rocha; Costa Lopes, Ana Maria; Amante, Susana; Sardo, AnabelaConsiderada “mestre do conto contemporâneo”, a canadiana Alice Munro, galardoada com inúmeros prémios, incluindo o Nobel da Literatura em 2013, explora nos seus contos o universo feminino, jovens e mulheres que habitam os arredores de Ontário ou o Lago Huron. Este estudo visa analisar nos contos “Comboio”, “Fugida” e “Miles City, Montana”, os diferentes espaços, físicos ou psicológicos, onde se movem as personagens femininas, entre a cidade e o campo, e de que modo estes espaços as moldam, limitam ou transcendem. Parte-se das teorias elaboradas por Marc Augé (2012) e de Michel Foucault (1994), de forma a decifrar em que medida os não lugares, tal como os definiu Augé, se podem subitamente revelar espaços outros/heterotópicos, como os designa Foucault. Não menos importante para a análise do percurso espacial das personagens se assume a obra de Yi Fu-Tuan (1977), onde os conceitos de topofilia e topofobia são dilucidados de forma clara. Last but not least, interessa perceber de que forma as noções de topofilia e topofobia imbricam com a noção de topofrenia recentemente elaborada por Robert Tally Jr. (2018).
- Looking into Foreign Languages and Multimodal Creativity as a Tool for Pedagogical Innovation in Higher Education: The JASM Project - Open Window onto the WorldPublication . Costa Lopes, Ana Maria; Costa, Cristina Amaro Da; Coutinho, Emília; Oliveira, Isabel; Pereira, José; Gillain, Romain; Amante, Susana; Fidalgo, Susana; Relvas, Susana; Delplancq, VéroniqueThe innovation of pedagogical practices is a challenge currently faced by higher education, in which the student is the main actor in the learning process. The aim of this project is to develop collaborative work, using multimodality in communication, adapted to the professional context, as a strategy to foster the learning of foreign languages. The JASM project ([Janela aberta sobre o mundo].Open Window onto the World: Foreign Languages, Multimodal Creativity and Pedagogical Innovation in Higher Education), developed by a multidisciplinary team, rests upon an active learning dynamic based on projects, through the creation of digital narratives focused on the linguistic and cultural diversity of a city in Beira Alta, Viseu. The use of several action-research approaches allowed students of the undergraduate course in media studies at the School of Education in Viseu to develop a multilingual and multicultural awareness, in a creative, collaborative, and interdisciplinary environment.
- Receção da Literatura Portuguesa em António Cândido. Espaço, Fronteira, Colonialidade e Pós-colonialidadePublication . Relvas, Susana; Amante, Susana; Costa Lopes, Ana MariaCom este trabalho pretendemos perceber a dimensão que a literatura portuguesa ocupa no pensamento sociológico de António Cândido (AC), através da análise dos seus ensaios de crítica literária, apoiando-nos no enquadramento teórico da literatura comparada, das literaturas mundo, no contexto dos estudos pós-coloniais, atendendo, em concreto, às noções de espaço e de fronteira, de imaginários e de representações, de influências e de ruturas que configuram a literatura como sistema (M. Foucault, 1984; B. Anderson, 1991; R.T. Tally, 2013) Na revisão crítica da literatura e da cultura brasileiras, AC procede, em diversos escritos, à análise sociológica da produção literária do seu país, destacando o lugar da literatura portuguesa na génese e maturidade da literatura brasileira. AC tenta, assim, definir as fronteiras da literatura nacional, entre os períodos colonial e pós-colonial, entre a influência e a reivindicação de um espaço identitário próprio que caracteriza o sistema literário brasileiro.