Loading...
Person
dos Santos Vasconcelos Gomes, Helena Margarida
5 results
Search Results
Now showing 1 - 5 of 5
- HUMAT: O humor no ensino da MatemáticaPublication . Menezes, Luís; Ribeiro, António; Santos vasconcelos gomes, Helena; martins, ana patrícia; Oliveira, Ana Maria; Delplancq, Véronique; Matos, Isabel Aires de; Balula, João Paulo; Viseu, Floriano; Flores, PabloProcessar o humor e ser capaz de o produzir é, claramente, um sinal de inteligência, revelando, quando bem feito, raciocínios complexos. O humor tem um papel social importante, assumindo-se como uma experiência cognitiva que, para além de criar uma sensação de bem-estar, predispõe as pessoas para o trabalho e pode melhorar a produtividade desse mesmo trabalho. A Matemática é uma disciplina em que o raciocínio ocupa um lugar de destaque, tanto enquanto ciência como enquanto área escolar. Ao mesmo tempo, a Matemática não desperta na generalidade dos alunos o mesmo interesse, havendo alguns que apresentam à partida reações pouco favoráveis. As recentes alterações curriculares no ensino da Matemática têm, na maioria dos países do mundo, afirmado a necessidade de os alunos desenvolverem competências de natureza transversal, como a comunicação, o raciocínio e a resolução de problemas matemáticos a par da aquisição do conhecimento matemático. Também em Portugal, contemplam a importância de promover aprendizagens que aliem a construção de conhecimento matemático ao seu uso, na realização de tarefas matemáticas problemáticas e na comunicação de ideias e raciocínios matemáticos.
- El humor en clases de matemática puede ser cosa seria?Publication . Menezes, Luís; Flores, Pablo; Balula, João Paulo; Ribeiro, António Augusto Gaspar; Gomes, Helena Margarida dos Santos Vasconcelos; martins, ana patrícia; Oliveira, A. M.; Delplancq, Véronique; Matos, Isabel Aires de; Viseu, Floriano; Guitart, MónicaEn este texto presentamos algún trabajo desarrollado en el proyecto HUMAT (Humor in Mathematics Teaching) que se inició con la pregunta que sirve de título a este póster: ¿el humor en clases de matemáticas puede ser cosa seria? Para responder a esta pregunta, se definieron líneas de acción: (1) Conocer el uso que los profesores hacen del humor para enseñar matemáticas; (2) Desarrollar recursos didácticos, en forma de tareas matemáticas, basadas en humor gráfico; y (3) Comprender el impacto en el aprendizaje de las Matemáticas del empleo de tareas matemáticas basadas en humor gráfico. En este póster presentamos algunos de los principales resultados ya obtenidos de los dos primeros.
- Humor in mathematics teaching: tasks for the classroomPublication . Menezes, Luís; Gomes, Helena Margarida dos Santos Vasconcelos; Ribeiro, António Augusto Gaspar; martins, ana patrícia; Flores, Pablo; Viseu, Floriano; Oliveira, Ana Maria; Matos, Isabel Aires de; Balula, João Paulo; Delplancq, VéroniqueThis book, Humour in Mathematics Teaching: tasks for the classroom, is a corollary of HUMAT Research Project (Humour in Mathematics Teaching), developed by the Higher School of Education of Viseu (Portugal), in partnership with the University of Minho (Portugal), the University of Granada (Spain) and the University of Mendoza (Argentina), with the support of the Polytechnic Institute of Viseu (Portugal) and of the CI&DETS. The project rests upon two fundamental assumptions. On the one hand, it assumes that humour plays a crucial role in creating a learning environment that can boost the students’ motivation and encourage them to learn mathematics. On the other hand, it assumes that the understanding of humour and the learning of Mathematics are two activities that require a good reasoning capacity. It also recognises that the inquiry-based mathematics teaching, grounded on the work of the students leading to the completion of challenging mathematical tasks, provides a high potential for learning. All those considerations led to the birth of this book that offers mathematical tasks with a humorous twist and whose main goal is to fulfil these two functions: to persuade students to learn and make them think about humorous situations that involve mathematical concepts. To achieve this goal, the book is organised into two sections. The first is devoted to a brief introduction to the concept of humour and the other concepts that are associated to it approaches the concept initially in a broader sense, then focusing on the teaching of Mathematics. The largest section of the book, the second, is devoted to the presentation of mathematical tasks that are based on panels or comic strips involving humorous and witty content.
- El humor en libros de texto de matemáticassPublication . Menezes, Luís; Flores, Pablo; Ribeiro, António; Matos, Isabel Aires de; Balula, João Paulo; Oliveira, Ana Maria; Delplancq, Véronique; Viseu, Floriano; Gomes, Helena Margarida dos Santos Vasconcelos; martins, ana patríciaEl humor en educación se asocia generalmente al discurso del profesor, pero también a los recursos didácticos, como libros de texto, en los que se espera que tenga una doble función: (i) afectiva, aliviando el estress y motivando a los alunos; y (ii) cognitiva, contribuyendo a la comprensión de los conceptos. Las Matemáticas escolares con frecuencia despiertan en los alumnos sentimientos poco favorables por la alta abstracción de sus contenidos. Estas circunstancias han justificado que consideremos relevante examinar cómo se recoge el humor en los libros de texto portugueses y españoles de Matemáticas. Para esto hemos realizado un análisis del conteúdo de cuatro libros de texto de Matemáticas en Portugal (dos de 4º y uno de 5º curso) y uno de España, todos ellos de amplia difusión nacional. Examinamos el tipo de humor, los objetivos del humor, la forma en que desafían al alumno y las formas en que se presenta. Los resultados muestran que prácticamente no aparece humor en los libros, ni en el texto ni en las ilustraciones. Sin embargo, todos los textos muestran situaciones de buena disposición, presentando recurrrenemente gente riendo (Portugal), o personages con gesto amables y simpáticos (Espanha e Portugal), o situaciones lúdicas.
- O humor em manuais escolares de MatemáticaPublication . Menezes, Luís; Ribeiro, António; Oliveira, Ana Maria; Delplancq, Véronique; Santos vasconcelos gomes, Helena; martins, ana patrícia; Matos, Isabel Aires de; Viseu, Floriano; Flores, Pablo; Balula, João PauloHumor has a wide presence in people's lives, combining affective and cognitive elements with the intention of well-being. In addition to the leisure contexts, humor has also been used in contexts associated with work, namely schools, placed at the service of teaching. Since school textbooks are a resource widely used by teachers, particularly those of mathematics, it seems pertinent to us: (I) to access the usage of humor in Mathematics school textbooks; and (ii) describe the humor used in textbooks and discuss their didactic framework. For this, we submitted, to content analysis, four textbooks of Mathematics (of the 4th and 5th grades) with wide national diffusion. The results reveal that humor, both in the text and in the illustration, has practically no expression in the textbooks. Even so, all textbooks value, at the illustration level, light-hearted situations, presenting repeatedly, people laughing.