Browsing by Author "Fonseca, Susana"
Now showing 1 - 10 of 44
Results Per Page
Sort Options
- Abriendo las puertas de las instituciones de educación superior: aprendizaje experiencial en el curso de Educación SocialPublication . Araújo, Lia; Fonseca, Susana; Amante, Maria JoãoIn an increasingly aging world, the effort to prepare future professionals for work with older persons starts to be a concern of higher education institutions. This article comments on the importance of experiential learning for preparing Social Education students to intervene with older people and presents an activity piloted at a Polytechnic University of Portugal. About 40 older persons from nursing homes came to a class in order to experiment the games developed during previous classes by the students. In order to understand the benefits of experimenting the games with older persons for the students, 37 students have answered a questionnaire about the importance of this learning activity. Findings on their assessment showed that the experience was generally positive, with all students rating as very important/important for their learning. Through open-ended questions the most mentioned benefits of the activity were the opportunity to social interact, to have contact with older persons, to develop in practice something theoretically conceived in the classroom, and to stimulate older persons. Through closed-ended questions the level of accordance with the pedagogical aims of the activity were very high, with 32 (86.5%) totally agreeing that it served to interact with older persons and 24 (64.9%) agreeing that the activity made them to realize if they like this area of intervention. The authors describe the impact this kind of activity may have on the knowledge about older persons, skills for motivating a group activity and also students’ beliefs, attitudes, and values related to working with older adults.
- Alcoolismo parental e o desenvolvimento psicossocial da criança no período pré-escolar: implicações das diferenças de géneroPublication . Carvalho, Daniela Filipa Cardoso de; Amante, Maria João, orient.; Fonseca, SusanaRESUMO O presente projeto de investigação pretende apresentar um estudo sobre o desenvolvimento psicossocial de crianças dos 3 aos 5 anos, em contexto de alcoolismo nos progenitores. Propomo-nos a estudar a influência do alcoolismo do progenitor, mãe ou pai, no desenvolvimento psicossocial da criança, menina ou menino. O estudo será feito a partir de um questionário de dados sociodemográficos e de uma grelha de observação de desenvolvimento psicossocial de crianças, filhas de pais alcoólicos, que serão preenchidas por educadores de infância. Será constituída uma amostra de crianças, filhas de pais com diagnóstico de dependência e uso nocivo de álcool. Procurar-se-á que a mesma seja constituída em igual número por crianças filhas de mães alcoólicas e por crianças filhas de pais alcoólicos. Este estudo pretenderá contribuir para aumentar o conhecimento acerca dos efeitos do alcoolismo parental no desenvolvimento psicossocial da criança e desta forma fornecer as bases para o delinear de estratégias e programas de prevenção e de promoção de um desenvolvimento psicossocial saudável nas crianças filhas de pais alcoólicos.
- Atelier Convívio - um espaço comunitário para pessoas idosasPublication . Fonseca, Susana; Amante, Maria João; Araújo, LiaEste estudo procura analisar o impacto de um Atelier Convívio para pessoas idosas, com base em informações recolhidas em focus group. A amostra foi constituída pelos dinamizadores, estagiários da licenciatura em Educação Social, e pelos participantes nas atividades. As informações recolhidas foram objeto de análise de conteúdo categorial e realçam benefícios a nível psicológico e social. Este tipo de intervenção permite a construção simultaneamente de prazer, compromisso e significado. Ao apelar ao convívio em grupo, potencia a interação social, comunicação e suporte mútuo, que constituem importantes recursos na fase avançada de vida.
- Café memória: uma pausa com atividades em grupo e palestras com especialistas para cuidadores de pessoas com demência.Publication . Araújo, Lia; Amante, Maria João; Sousa, Isabel; Alvarez, Catarina; Fonseca, SusanaObjetivos: o presente estudo procura apresentar evidência sobre a preferência dos cuidadores familiares de pessoas com demência que participam no Café Memória acerca da estrutura e funcionamento das sessões. Material y métodos: 68 cuidadores familiares de pessoas com demência de 9 Cafés memória de Portugal participaram neste estudo. São sobretudo mulheres (69.1%), casadas (69.1%), com média de 63.8 anos (DP 12.9), conjugues da pessoa com demência (55.9%), que vivem com o seu familiar com demência (76.7%). A informação, recolhida por um questionário com questões sobre a importância atribuída a cada parte da sessão, atividades e palestras preferidas e sugestões de melhoria, foi analisada com recurso à análise qualitativa e quantitativa e respetivos softwares. Resultados: tanto as palestras como as atividades em grupo são consideradas como muito importantes pela maioria dos cuidadores (71.6% e 60%), sendo o acolhimento realizado à chegado outros dos momentos destacados (65.2%). As atividades referidas como mais importantes foram os jogos de estímulação, as atividades de expressão (artísticas e musicais), histórias de vida, leitura, atividades físicas e passeios. Já nas palestras, foram referidos, por vários participantes, os temas sobre aspetos gerais da demência, como lidar e interagir com as pessoas com demência, sobrecarga dos cuidadores, questões jurídicas, assistência social, cuidados de saúde, nutrição, atividade física e fisioterapia, bem como a participação de cuidadores que partilharam a sua experiência pessoal ao nível das sugestões de melhoria, as questões do espaço e da divulgação foram as mais apontadas. Conclusiones: Conhecer a importância atribuída pelos cuidadores às diferentes atividades em que participaram e as suas sugestões práticas para próximas sessões demonstrou ser uma estratégia importante para a adequação da intervenção às suas verdadeiras necessidades e capacidades.
- Comparative analysis of the child welfare systems of Portugal and GalicianPublication . Fernández-Simo, Deibe; Campos, Edgar; Amante, Maria João; Fernández, María Victoria Carrera; Xavier, Paula; Fernández, Xosé Manuel Cid; Fonseca, SusanaIntrodução: O sistema de proteção deve ser adaptado às necessidades específicas de dois jovens. Investigações anteriores indicam conveniência da administração de traçar políticas que facilitam a integração. Objetivo: Comparar as respostas que Galiza e Portugal dão às necessidades das crianças em situação de vulnerabilidade enquadradas no sistema de proteção. Métodos: Realizou-se uma análise das fontes estatísticas oficiais dos governos de Portugal, Espanha e da comunidade autónoma da Galiza. Resultados: Apontam a necessidade de reduzir, em ambos os países, o acolhimento residencial, priorizando a permanência nas famílias de acolhimento, especialmente no caso de Portugal. A família biológica, na qual a medida de proteção teve origem, é o principal destino após a saída do sistema proteção. Conclusão: Verificaram-se ainda défices de vagas nos recursos residenciais especializados em trabalhar o processo de transição para vida adulta.
- Comportamento alimentar restritivo e excesso de peso em jovens portuguesesPublication . Antunes, Beatriz; Pinho, Ana Carina; Peralta, Kristina; Rodrigues, Daniela; Martins, Emília; Mendes, Francisco; Fernandes, Rosina; Fonseca, SusanaDar atenção às dimensões emocionais do comportamento alimentar, incluindo a restrição, é fundamental na compreensão do excesso de peso/obesidade. Neste estudo, procurouse analisar a relação entre comportamentos alimentares restritivos e o Índice de Massa Corporal (IMC) numa amostra de 128 jovens e adultos portugueses. Para a recolha de dados foi utilizado o Three Factor Eating Questionary (TFEQ), tendo sido analisada apenas a subescala da restrição alimentar. As análises estatísticas (Rho de Spearman) foram realizadas com recurso ao SPSS IBM 22. Constatou-se que os valores mais elevados de restrição alimentar se registaram nos sujeitos com excesso de peso, mais velhos e do género feminino. Entre o IMC e a restrição alimentar verificou-se uma correlação positiva, moderada e altamente significativa (rho=.304, p=.001), apontando os resultados para a necessidade de se ter em consideração as dimensões emocionais (restrição) no planeamento de intervenções, por exemplo, no âmbito da perda de peso.
- Consumo de álcool numa amostra portuguesa em idadePublication . Lopes, Cristina; Quinteiro, Isabel; Matos, Liane; Mendes, Francisco; Martins, Emília; Fonseca, Susana; Fernandes, RosinaÉ objetivo deste estudo caraterizar e explorar o consumo de álcool (cerveja, vinho e bebidas brancas) numa amostra portuguesa de 68 indivíduos em idade adulta jovem, em função das variáveis sociodemográficas género e idade. Constataram-se percentagens de consumo superiores a 50%, na globalidade da amostra (51,5%), no género masculino (70%) e no grupo etário 22-45 anos (55,6%). No consumo por tipo de bebida, registam-se valores mais elevados no vinho, seguido de cerveja e finalmente de bebidas brancas, no grupo etário mais novo (17- 22 anos), enquanto nos mais velhos (≥22 anos) a cerveja passou a ocupar o primeiro lugar no consumo. Verificaram-se diferenças de género com consumo mais elevado nos masculinos e uma igualdade estatística em função da idade, apesar de percentagens superior de consumo nos mais velhos (≥22 anos). A gravidade do problema em termos de saúde pública exige intervenção precoce, estruturada e integrada, assim como um trabalho educativo contínuo.
- Demência e COVID-19: Contributos da IV edição do Seminário Internacional Alzheimer e outras DemênciasPublication . Carreira, José; Araújo, Lia; Amante, Maria João; Xavier, Paula; Fonseca, SusanaAlzheimer’s Disease International started out as the international umbrella organisation of all Alzheimers associations. It aimed to give global voice to the Alzheimers and dementia community at multilateral level (WHO, UN etc). At that time nobody advocated globally for dementia and indeed nobody knew what the prevalence and incidence figures were. As ADI continued to grow from its initial 4 members, it quickly realised that the stigma and discrimination that surrounded dementia would also need to be addressed globally and so it increased its effort to include data gathering, public policy and awareness raising. Sadly, combatting the stigma and discrimination for those living with dementia and their carers remains one of our most prominent activities to this day. Along these lines. I was grateful to attend the ‘IV International Seminar on Alzheimer's and other Dementias: Knowing, Understanding and Intervening’ to discuss the challenges of the COVID 19 pandemic for people with dementia and their caregivers. Poignantly, the COVID-19 pandemic has highlighted just how widespread ageism and discrimination is towards those living with Dementia. Many lives of older people were lost all over the world due to governments ignoring the clear and present danger the virus posed to them in a number of different and chilling ways. An example is the decision to deprioritise treatment for those having COVID-19 with dementia as an underlying condition. Shockingly in Canada, of all COVID-19 deaths in 2020, dementia or Alzheimer’s disease was reported on 36 per cent of death certificates; in Australia dementia constituted 41% of all COVID19 deaths; 26% in the UK; and 20% in regions of Italy. Many governments are still to publish their data, and, more worryingly, many are not capturing this data at all. On top of this, emerging data is also suggesting that COVID-19 may be exacerbating the dementia crisis globally: • Many people living with dementia have experienced cognitive deterioration from lack of social engagement due to social isolation, shielding, distancing and lack of social services • Many carers and people living with dementia have seen the onset of depression and anxiety as a consequence of social distancing and lack of respite and care support • More recently, we have started to look at the impact of long Covid on the brain and there is a genuine concern we may be facing more onset of dementia as a consequence of COVID-19 infection. In light of these sobering statistics, throughout the COVID-19 pandemic Alzheimer’s Disease International have continued to highlight the discrimination that has occurred globally. For those living with dementia and their carers we have developed guidance on topics such as mental health and wellbeing. On the international stage, we have continued to draw attention to these inequalities 4 through our work with the WHO and Governments around the world, maintaining pressure through coverage in the media. However, more must be done to ensure that the disproportionate impact of the COVID-19 on those living with dementia or their carers is never forgotten, nor repeated in the future. Many ask what can be done to combat the stigma and discrimination that persists. Since the launch of the World Health Organisation’s (WHO) Global action plan on the public health response to dementia 2017 – 2025, Alzheimers Disease International have advocated for the universal adoption of the recommendations set out in this plan. These seven action areas include: Dementia as a public health priority; Dementia awareness and friendliness; Dementia risk reduction; Diagnosis, treatment, care, and support; Support for dementia carers; Information systems for dementia and Dementia research and innovation. Alzheimer’s Disease International strongly believes that incorporating these seven action areas into national dementia plans is the best way to address dementia related issues in each country. Through these seminars and conferences, it is essential that we all work together to break the stigma surrounding the disease. We have created a strong momentum and a strong voice but we need to continue to press for change at every level to ensure a better life for people living with dementia and their families. Collectively, I therefore reiterate my call for the Portuguese government to show leadership by implementing a fully funded national dementia plan to support the 229,000 people living with dementia in Portugal.
- Economic Valuation of Cultural Heritage: Application to a museum located in the Alto Douro Vineyard– World Heritage SitePublication . Fonseca, Susana; Rebelo, JoãoCultural assets are increasingly being considered in the policies of social and economic development of territories due to spillover effects. However, since cultural assets are not transacted in the market, their use value should be calculated using indirect methods of evaluation or non market techniques. In this paper, the travel cost method was chosen to estimate the curve of demand in the Museum of Lamego which constitutes an important cultural item of the Alto Douro Wine Region, classified by UNESCO in 2001, as a world heritage site – a living and evolving cultural landscape. The results of the application of the Poisson model confirm the expected, that is, the probability of visiting the museum is positively influenced by the educational level, female gender and negatively by the travel cost
- Education Crisis—Digital Solutions After Covid-19Publication . Soeiro De Carvalho, Ana Branca; Menezes, Nídia; Fonseca, Susana; Mota, MiguelPandemic effects can generate demotivation and dissatisfaction, or even discomfort, since it is an activity and structure built based on relationships, largely in face-to-face relationships, which make the pedagogical act a moment of interaction and sharing. We are particularly interested in the digital transformation pushed forward by the COVID-19 pandemic concerning higher education students. During a state of emergency, teleworking is mandatory as the work function and classes are compatible with eLearning and homework. Digital Technology looks closely at one significant facet of our rapidly evolving digital lives: how technology radically changes our lives as teachers and students. The coronavirus pandemic (COVID-19) has paralyzed life around the world, reporting restrictive measures (that include avoidance of social interactions and the prohibition of circulation between national and international territories) that were considered non-essential activities like factories, services, and including all the educational institutions. Even Erasmus and International programs were canceled. This research project focuses on the needs and strategies, including the scaling up of investments in Information and communication technologies (ICT) education and training, and efficient management of the well-being of students and teachers. The study was carried out in a higher education institution located in the northern region of Portugal, with approximately 800 students. The methodology used was a documentary, through indicators of student satisfaction and success. Comparisons were made, for both students and teachers, with the homologous situation for the year 2018/2019, 2019/2020, 2020/2021, previous Covid-19, and after this pandemic situation.