Browsing by Author "Augusto, Luísa"
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- Building food experiences: The case of food events in small regionsPublication . Barroco, Cristina; Augusto, Luísa; Martins, LurdesThe Dão Lafões and Alto Paiva Region (DLAPR) of Portugal includes five municipalities: Oliveira de Frades, S. Pedro do Sul, Vila Nova de Paiva, Viseu, and Vouzela. This region has a total area of 1,372,000 km2 and approximately 142,000 inhabitants. The DLAPR offers a set of differentiating local products, associated mostly with agricultural and animal production. These are promoted through different strategies, with special emphasis on organizing food events. These events can play a vital role in promoting small regions with fewer tourism opportunities.This study aimed to identify all of the food events taking place in the five DLAPR municipalities and analyze their role in communicating the local products and gastronomic identity of the DLAPR.
- Comunicação ambiental: como promovem os municípios a sustentabilidadePublication . Santos, Sara; Augusto, LuísaOs municípios podem desempenhar um papel crucial no desenvolvimento de políticas sustentáveis, bem como na sua comunicação e sensibilização dos públicos. O presente estudo tem como objetivo analisar a comunicação das práticas ambientais no website dos municípios e a forma como estes promovem a sustentabilidade. O estudo é realizado em três países: Portugal, República Checa e Cabo Verde e seis realidades: Viseu, Lamego, Águeda, Praga e os municípios de Ribeira Grande, Paul e Porto Novo, em Cabo Verde. A análise do conteúdo do website demonstra que o compromisso sustentável assumido pelos municípios também se reflete na comunicação dos mesmos no website. Este estudo traz contributos teóricos e práticos, fornecendo algumas linhas orientadoras para a criação de conteúdo informativo pelas autarquias no website de forma a promover a sustentabilidade ambiental.
- Comunicação e Sustentabilidade Ambiental: conceitos e práticas.Publication . Silva, Paulo; Pato, Lúcia; Campos, Sofia; Augusto, Luísa; Santos, Sara; Sousa, Luis Nuno Figueiredo e; Santo, Pedro Espírito; Mota, Miguel
- Comunicação nos novos ambientes tecnológicos: uma análise das entidades de turismoPublication . Augusto, Luísa; Silveirinha, Maria JoãoO objetivo deste artigo é perceber o grau de adoção dos princípios dialógicos nos websites por parte das organizações oficiais e não oficiais do destino turístico Portugal. O corpus do trabalho de investigação é constituído pelos Websites das entidades do destino Portugal, oficiais e não oficiais. A metodologia utilizada assentou na recolha de dados através de uma análise de conteúdo de websites de entidades de turismo do destino e em métodos de análise quantitativa dos dados, recorrendo aos programas informáticos Excel e SPSS. Os resultados permitem-nos concluir que as entidades oficiais do turismo adotam os princípios dialógicos em maior grau do que as entidades não oficiais. Verifica-se também uma maior adoção dos princípios dialógicos relacionados com a dimensão técnica do que com a dimensão dialógica e uma relação entre uma maior adoção da ligação dialógica e o aumento da abertura da entidade à possibilidade de partilha fotográfica pelos turistas. Este estudo exploratório traz um contributo no que diz respeito ao corpo de conhecimento da área da comunicação e das relações públicas, na medida em que aprofunda a teoria do meio e do dialogismo, testando-as num contexto ainda não estudado, o setor do turismo e tem implicações nas práticas de comunicação das organizações, particularmente no que concerne à comunicação dos destinos, pois sugere uma linha orientadora das práticas dialógicas, propondo um conjunto de indicadores a ser inseridos nos websites das organizações. Como limitações deste trabalho é de salientar a dificuldade de obtenção de uma base de dados das entidades oficiais e não-oficiais do destino e o tamanho da amostra condicionar a generalização dos resultados.
- Diálogo e o meio para uma cultura de mobilidadePublication . Augusto, Luísa; Silveirinha, LuísaO desenvolvimento dos novos media conduzem a mudanças culturais profundas. Estamos perante uma cultura de mobilidade física, virtual e imaginativa, condutora de uma mudança paradigmática no âmbito das relações públicas, assumindo o modelo cocriacional, baseado no diálogo, um papel central (Kent, 2001; 2011). São estas premissas que nos levam a pensar no papel do meio na experiência comunicacional, condicionadora do processo imaginário e impulsionadora dos movimentos virtuais e imaginativos. O enquadramento teórico centra-se na teoria do meio de comunicação, na mediação tecnológica e mediação social e nas perspetivas retóricas e dialógicas explicativas das características dos novos media. Este artigo analisa o papel dos websites na formação da imagem do destino (Portugal). O corpus do trabalho é constituído pelos Websites das entidades oficiais e não oficiais e pelas fotografias aí publicadas e partilhadas. A metodologia assenta na análise de conteúdo dos dados recolhidos nos websites e nas fotografias. A análise dos resultados confirma que as entidades oficiais adotam os princípios dialógicos em maior grau do que as não oficiais; que há uma maior adoção dos princípios dialógicos da dimensão técnica do que da dimensão dialógica e uma relação entre uma maior adoção da ligação dialógica e a abertura da entidade à possibilidade de partilha fotográfica pelos turistas. A análise dos elementos denotativos e conotativos das fotografias refletem uma semelhança nas representações.
- Endorser Altruism effects on Narrative Transportation in Video AdsPublication . Augusto, Luísa; Santos, Sara; Santo, Pedro Manuel do EspíritoIt is common for brands’ video ads to include recognisable characters from their customers. Through the notoriety of these characters’ brands stay in the minds of their customers. These characters do not always participate in the ads with the focus on monetary profit and their levels of altruism are forgotten. The impact of these characters’ altruism on the narrative transportation of marketing advertisements has been little studied. Thus, this research aimed to study the effects of endorser altruism on advertising design and narrative transportation. To this goal, it was collected data from a sample of 286 individuals through a self-administered questionnaire. Through structural equation modelling, it was demonstrated that altruism endorser has positive effects on advertising design and narrative transportation. Thus, marketing managers can obtain advantages by including characters with high altruism in their advertisements.
- Examining the role of familiarity in the destination word-of-mouthPublication . Ferreira, Sónia; Santos, Sara; Augusto, Luísa; Santo, Pedro Espírito; Vasconcelos, MariaAfter the COVID-19 pandemic, tourism has grown enormously; this growth has been even more significant in Portugal. The dissemination of experiences by tourists who have already visited a region significantly impacts the interest aroused by other tourists. It is increasingly common for tourists to analyse the experiences of others before they travel. In this sense, word-of-mouth by tourists is a factor to be considered in tourism. Since tourism is based on experiences and familiarity with destinations is reinforced by accumulated experiences, studying the effects of familiarity on tourists' intention to word-of-mouth would be relevant. Furthermore, given that the attitude towards the region visited comprises cognitive and affective dimensions, it would be relevant to analyse the effects of the attitude towards the region on the intention to word-of-mouth. In this sense, this study sought to analyse the determining factors of word-of-mouth in tourism. To this end, a quantitative, cross-sectional survey was carried out, for which data was collected through a questionnaire from a sample of 906 tourists using the Smart PLS software. The results showed that familiarity with the region and attitudes towards the region is essential in tourists' intention to WOM. Therefore, this study supports the idea that tourist destinations should welcome tourists in the best way possible by providing them with greater familiarity with the region so that, through the word-of-mouth generated, it is possible to attract more tourists.
- How Endorser Promotes Emotional Responses in Video AdsPublication . Augusto, Luísa; Santos, Sara; Santo, Pedro Manuel do EspíritoThe importance of advertising on social networks has been growing, and the use of videos has become a more present reality. Understanding the narrative is not always understood by consumers. Closely associated with advertisements on YouTube are influencer marketing and the use of influencers by brands to produce content and narratives about brands, generating greater trust, engagement, and more positive emotional responses. In this sense, understanding how consumers see the narrative and how the video ad generates emotional responses for consumers is still an unexplained issue. This study seeks to fill this gap and studies how video ad elements contribute to positive emotional responses. Through a cross-sectional investigation, data were collected from a group of consumers of a telecommunications brand that were analyzed through structural equation modeling. Therefore, this investigation understands that the endorser is a constituent element of the narrative that promotes narrative transportation and emotional responses.
- Identidade de um destino turístico online: comunicação e fotografiaPublication . Augusto, LuísaWith the Internet are emerging new communication environments where circulates a plurality of messages, symbols and representative elements of a particular identity. In fact, the content carried by the media, through text, language or images are to be understood as a semiotic system, imbued with meaning, that shapes the tourist experience at the destination and its own identity (Jaworski & Pritchard, 2005). In turn, the photographs play a central role in the description of identity, because they represent the destination icons involved in a certain environment, being reflectors of tourist's own experience. It is important to communicate the identity of a destination in a consistently manner, thus consolidating its position in the domestic and international markets. The objective of this article is to identify denotative elements associated with the identity of the destination represented in the photographs posted on the Website of the Tourism of Center. Thus, this article examines the role of photography and website on the communication of destination identity. The work corpus consists of photographs published by the Regional Authority of Tourism of Center. The methodology is based on a quantitative analysis of data collected through the photographs content analysis published by the Regional Entity of Tourism of Center on your website. This article aims to help expand the body of knowledge of public relations and digital communication, with implications for communication practices of tourism entities.
- Influence of Age on Relationship with WebsitesPublication . Santos, Sara; Santo, Pedro Espírito; Cardoso, Patrícia Azinheira; Augusto, Luísa; Oliveira, AdrianaE-commerce has grown quickly, and companies seek to attract their target audiences to their websites. The differences in behavior between young people, as users of websites and other older people is real. Thus, this investigation aimed to present an investigation model in order to analyze the determinants of loyalty to the sites and test the influence of age in this relationship. Through a sample of 250 website users, we tested an investigation model, tested through PLS-SEM, which supports the hypothesis that age produces effects in the relationship with the websites. This study is relevant for website managers, since it identifies the need for differentiated users. As impediment and limitations of the study discussed throughout this work.
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