Browsing by resource type "other"
Now showing 1 - 10 of 50
Results Per Page
Sort Options
- Abrir as portas da sala de aula: Serious games (APSASeG) O impacto da gamificação no ensino/aprendizagem de línguas estrangeiras no ensino superior (PROJ/I&DI/CI&DEI/009)Publication . Delplancq, Véronique; Costa, Ana Maria; Oliveira, Isabel; Martins, Joana; Pereira, José; Martin, Justine; Casañ Pitarch, Ricardo; Gillain, Romain; Amante, Susana; Fidalgo, SusanaExperiência de gamificação do ensino/aprendizagem do francês e do inglês para fins específicos; Experiência com 25 estudantes do 1.º ciclo de estudos em Comunicação Social da ESEV; Objetivos principais: Melhorar a performance dos estudantes com a integração de atividades digitais gamificadas na aprendizagem de LE no ES num curso não especificamente de línguas Avaliar os efeitos da gamificação em termos de competências adquiridas pelos estudantes (em LE e transversais), numa perspetiva de promoção da empregabilidade Observar a evolução das relações entre os atores do processo de ensino/aprendizagem (docentes e discentes) e dos papeis de cada um Conceber e implementar um serious game Avaliar a ferramenta e o processo de ensino/aprendizagem Melhorar o serious game com base nas observações dos utilizadores e dos dinamizadores
- ABRIR AS PORTAS DA SALA DE AULA: SERIOUS GAMES - O IMPACTO DA GAMIFICAÇÃO NO ENSINO/APRENDIZAGEM DE LÍNGUAS ESTRANGEIRAS NO ENSINO SUPERIOR (APSASEG)Publication . Delplancq, Véronique; Costa Lopes, Ana Maria; Oliveira, Isabel; Martins, Joana; Pereira, José; Martin, Justine; Casañ Pitarch, Ricardo; Gillain, Romain; Amante, Susana; Fidalgo, SusanaA aprendizagem no ES tem deixado pouco espaço ao jogo. ---- surgimento dos serious games. Esta ferramenta pedagógica, resultado da associação da vertente lúdica, com recurso ao digital, às estratégias de aprendizagem, das Línguas Estrangeiras para fins específicos, representa um desafio original de potencial melhoria para o ensino-aprendizagem neste contexto mais específico de cursos do ES em áreas que não as LE. --- Motivar e encorajar os estudantes, estabilizar os conhecimentos e promover e reforçar a aprendizagem.
- ATIVIDADE FÍSICA DO RECREIO PARA A PROMOÇÃO DE COMPETÊNCIAS SOCIAISPublication . Azevedo, António Manuel Tavares; Mendes Ribeiro Eira, Paulo Alexandre; Dias, Joana
- Being successful aged at one hundred years old: alternative and subjective criteriaPublication . Araújo, Lia; Ribeiro, Oscar; Teixeira, Laetitia; Paul, ConstançaAge, i.e. being younger, has been the most consistent predictor of successful aging, indicating a dramatic drop of the rate of success with advancing age. However, emergent studies based on expanded psychological concepts have been revealing the admirable capacity of oldest old individuals to overcome adversities and adapting to the challenges of very advanced age. This study aims to explore alternative criteria to Rowe and Kahn successful aging model in centenarians. A sample of 70 individuals (Mage100.91, SD 1.37, 87.1%female) with cognitive capacity for answering self-report questions were selected from the population-based Oporto Centenarian Study (PT100). Perceived economic status, sub- jective health and happiness were considered as components to assess successful aging. Main findings revealed that 62.9% of the sample was able to meet economic needs, 44.3% was happy and 32.3% reported a positive self-perception of health. 12.9% of the participants satisfied all three criteria and 16.1% didnt fulfilled any. A previous study using the same alternative criteria found that 47.5% of centenarians were successful aged, whereas none of them satisfied all three objective components from Rowe and Kahn’s success- ful aging model (Cho et al., 2012). Thus, the higher propor- tion of centenarians with positive self-ratings demonstrate that they may feel successful despite not being objectively considered as so. The alternative criteria of perceived eco- nomic status, subjective health and happiness considered in this study seem to be suitable to approach successful aging in very advanced age.
- Centenarians in EuropePublication . da Costa Teixeira, Laetitia; Araújo, Lia; Ribeiro, Oscar; Jopp, Daniela; Paul, ConstançaIn the last decade, the number of centenarians world- wide has increased. Following this tendency, the number of centenarian studies has also exponentially augmented. Given the complexity to conduct research with centenarians, elementary information on this specific age group remains unknown at a European level. This paper compares basic characteristics of centenarians from 32 European coun- tries based on Census 2011. Results revealed that France is the country with higher ratio of centenarians, followed by Italy and Greece; on the other hand Croatia, Romania and Bulgaria present the lower ratio. The distribution accord- ing to gender is similar for all countries, with higher ratio of women reaching 100 years old. Different patterns of education level were found on countries where this infor- mation was reliable: Portugal and Greece are the countries with lower levels of education, with more than half without formal education; Finland, UK and Iceland are the countries with higher levels of education, with all centenarians having at least lower secondary education. Analysing the residence situation (living in the community or living in the institu- tion), Romania, Bulgaria, Lithuania, Greece and Latvia are the countries that present higher percentages of centenarians living in the community; Iceland is the country with lower percentage of centenarians living in the community. A posi- tive correlation between the number of centenarians and the percentage of Total Health Expenditure of GDP is observed. This study provides important information about the current profile of European centenarians, which is compared to gen- eral information on the centenarian population from EUA and Asia.
- Centenarians´ quality of life and the role of health and living contextPublication . Brandão, Daniela; Duarte, Natália; Araújo, Lia; Alves, Sara; Teixeira, Laetitia; Ribeiro, OscarIntroduction: The interest of the scientic community to study the centenarian population has been growing due to the signicant expansion of life expectancy and human longevity. Evidences about their quality of life (QoL) are, nevertheless, still limited. Different conceptualizations of QoL, the overvaluation of the negative aspects of advanced age and the heterogeneity of the oldest old are some issues that could explain the difculties in this assessment. Objectives: This study aims to analyze the perceived QoL in a sample of centenarians and analyze if there are significant life context (community vs institutional) and health (objective and subjective perception) differences. Methods: A subsample of 59 Portuguese centenarians who participated in the PT100_Oporto Centenarian Study, conducted in 2013 was considered. Descriptive and chi-square analysis were conducted. Results: Most centenarians perceived their QoL in a very positive manner (50.8% rated it as “good”, 6.8% as “very good” and 3.4% as “excellent”); 28.8% perceived it as “acceptable” and 10.2% as “bad”. No significant statistical differences were found for the considered variables. Conclusions: Centenarians seem to present high levels of perceived QoL, which can be associated with a great ability to adapt to adverse situations that occur through their lives. Neither contextual and health aspects seem to inuence the perception of QoL in this particular sample study. Nonetheless, more research is needed to understand the specicities of the QoL in the centenarian population, namely the role of psychological and social variables.
- Centenários bem sucedidosPublication . Araújo, Lia; da Costa Teixeira, Laetitia; Afonso, Rosa Marina; Paul, Constança; Ribeiro, OscarChegar aos 100 anos de idade pode significar ter uma saúde debilitada, dificuldades físicas e sensoriais que interferem na realização das principais atividades do quotidiano, e ter assistido à perda de familiares e amigos. Porém, diversos estudos reportam a capacidade de adaptação deste grupo etário a esses desafios, considerando-a relevadora de um envelhecimento bem sucedido (EBS). Este estudo objetiva explorar diferentes abordagens de EBS numa amostra de pessoas com 100+ anos. 70 centenários (Midade 100.91, DP 1.37; 87.1% mulheres) com capacidade cognitiva para responder a questões de auto-percepção foram selecionados no âmbito do PT100 (Porto e Beira Interior). Indicadores de EBS (ex.: saúde, capacidade funcional, funcionamento social e percepções pessoais de aspetos da vida atual) foram recolhidos em entrevista aos participantes. A distribuição dos centenários por diferentes perfis de EBS foi explorada através de análises estatísticas. Apenas 2 centenários reúnem os critérios de EBS do modelo de Rowe e Kahn. Ao se considerarem critérios alternativos, como a percepção da situação económica e de saúde, e a felicidade, a percentagem de centenários com EBS aumenta para 62.9%, 44.3% e 32.3% respetivamente. Abordagens holísticas que considerem as percepções individuais revelam-se como fundamentais numa vivência bem sucedida da fase muito avançada de vida.
- Cognition and functionality: how do they related to time lived after 100 years of age?Publication . Teixeira, Laetitia; Araújo, Lia; Duarte, Natália; Brandão, Daniela; Azevedo, Maria João; Ribeiro, OscarIntroduction: The number of centenarians has greatly increased in Portugal in the last decades. Therefore, the analysis of survival time after becoming a centenarian and related factors constitute an import- ant issue for the quality of care provision. The objective of this study is to identify health related factors associated with the time lived after being 100 years of age. Methods: Data come from the population-based study PT100 (Oporto Centenarian Study) and considers information gathered through face-to-face interviews with centenarians and their proxies during 2013. Study eligibility criteria included being 100 and more years old and living in the Oporto Metropolitan Area. Survival analyses were performed in order to identify factors associated with survival after the 100. Functional status (e.g., walking, being bedrid- den) and specific health conditions (e.g. presence/absence of cognitive impairment) were considered as potential factors. Results: The sam- ple comprises 140 centenarians with approximately 14.5 months as median survival time after their 100th anniversary. Centenarians who were bedridden presented a higher probability to live after 100 years when compared with functionally independent centenarians. Presence of cognitive impairment was not associated with the time lived after 100 years old. Conclusions: Given the increasing number of centenarians in Portugal, different studies based on this population need to be consid- ered. The present study, focused on the life after 100 years old, provides new information about this topic contributing to the formulation of new scientific questions for this population.
- Contributos da perspetiva dialógica para a práxis do educador social: fundamentos e potencialidadesPublication . Jales Ribeiro, Esperança; Felizardo, SaraPropomo-nos evidenciar que a resposta mais eficaz e renovada aos desafios que se colocam, no mundo contemporâneo, ao trabalho social e à práxis socioeducativa, é a abordagem dialógica. Para o efeito, identificar-se-ão os princípios em que esta última se sustenta, evidenciando as suas potencialidades no contributo para uma compreensão distinta das práticas. Apresentaremos as implicações daí decorrentes, para a práxis do Educador Social, nos processos de autonomização dos sujeitos, bem como no entendimento das ferramentas suscetíveis de a apoiarem, como é o caso da observação e da avaliação, perspetivadas, nesta aceção, enquanto opções discursivas, isto é: como recursos para o desenvolvimento de diálogos na equipa de profissionais, de forma a que os significados produzidos sejam vistos como construções sociais, passíveis de revisão e negociação. Evidencia-se que se ampliam, deste modo, as possibilidades de ação, dando lugar a uma corresponsabilização no trabalho a desenvolver. O foco passa agora a estar nos recursos e potencialidades, assim como nos sentidos atribuídos aos problemas, ao invés de estar nos possíveis déficits. A tónica está em apoiar a capacidade de empowerment dos sujeitos possibilitando que estes se perspetivem de novas formas visualisando outras possibilidades de futuro. A práxis socieducativa centra-se, assim, numa ampliação da visão de mudança que leve o Educador Social a ressignificar o espaço de diálogo como um contexto colaborativo, respondendo às exigências de uma era pós-moderna. Este relacionamento conduz a uma postura de maior tolerância face à diferença e à incerteza, características dos processos de produção de sentido, associados, por sua vez, a uma postura ética e humanizante dos profissionais.