ESEV - DCEN - Artigo em ata de evento científico internacional
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing ESEV - DCEN - Artigo em ata de evento científico internacional by Title
Now showing 1 - 10 of 39
Results Per Page
Sort Options
- Apontamentos sobre a profissão de actuário em Portugal até meados do século XXPublication . martins, ana patríciaEm finais do século XIX, Albert Quiquet, reconhecido actuário francês, descreve um actuário como um especialista multifacetado – um estatístico, um financeiro e um matemático. A importância desses profissionais para a longevidade de instituições que lidassem com contingências da vida é já inquestionável. Em Portugal, desde o primeiro quartel do século XIX se reconhece que a fundamentação de seguradoras ramo Vida e de montepios de sobrevivência deveria ser entregue “a pessoa que tenha a profissão das mathematicas” (Companhia de Seguros Fidelidade, 1836, p. 41). As funções de um actuário foram sendo desempenhadas por indivíduos com formações distintas, destacando-se os comercialistas e os matemáticos. Assuntos de actuariado começam a ser ensinados em Portugal na década de 1880, nos Institutos Industriais e Comerciais. E quanto a associações profissionais, é de assinalar uma primeira tentativa, fracassada, na década de 1920 – a Associação dos Actuários Portugueses –, sendo somente em 1945 criado o actual Instituto dos Actuários Portugueses. Nesta comunicação daremos apontamentos sobre o desenvolvimento da profissão de actuário em Portugal até meados do século XX. Tendo em conta o progresso da Ciência Actuarial em Portugal e no estrangeiro, procuraremos responder a questões diversas. Quem foi exercendo as funções de actuário e qual a sua formação? Como evoluiu o ensino de Actuariado em Portugal? Quando ocorreu a profissionalização da profissão de actuário? Que desafios foram surgindo no exercício dessa profissão? E, como foi acompanhado pelos profissionais portugueses o desenvolvimento da profissão no estrangeiro?
- Aprender na educação de infância brincando com uma fita métricaPublication . Figueiredo, Maria; Marchese, M.; Gomes, Helena Margarida dos Santos Vasconcelos; Menezes, Luís; martins, ana patrícia; Ribeiro, AntónioThe study was developed in Master’s Degree in Early Childhood and Primary Education, during the praticum, with children from 3 to 6 years old, focusing on the importance of play. The organization of the educational environment is one of the dimensions of Early Childhood Pedagogy and provides integrated and contextualized learning, namely through opportunities to play significantly in spaces and materials organized with intention, enjoying relationships and time that are also the focus of the pedagogical organization. The study aimed to understand the mathematical activity that children developed with a measuring tape and what meanings they attributed to it. The measuring tape was introduced, without explanation, into the dolls' corner. The qualitative study relayed on participant observation and short interviews with the 18 children in the group. The results showed that the tape was included in the children's play and that different meanings were attributed to it. One group recognized and used the measuring tape to measure; a second group recognized this tool, associated it with measurement, but was not sure how to use it; finally, a third group played with the tape without recognizing its function. The complexity of the meanings attributed by children and their ability to share and co-construct meaning during play reveal the potential of this activity and the importance of enriching the play areas, as well as of the opportunity to reflect on their experiences.
- Articulando o português e a matemática através da literatura para a infânciaPublication . Menezes, Luís; Melão, DulceEste estudo assenta numa experiência de ensino realizada no âmbito da formação inicial de professores, no 1.º ano do mestrado profissionalizante, na unidade curricular (UC) “Linguagens e Representações em Português e Matemática” (LRPM). Esta UC, da área da docência Português e Matemática, funciona em articulação e está fundada em duas ideias fortes: (i) a análise e conceção de episódios de ensino de natureza problemática constitui uma forma poderosa de conduzir os futuros professores a construir o seu conhecimento pedagógico de conteúdo para ensinar; e (ii) a literatura para a infância constitui um contexto favorável à aprendizagem articulada de Português e de Matemática. Estas ideias levaram-nos a desenhar uma experiência de ensino em que se recorreu a três livros-álbum com potencial didático. Em todos os episódios, foi proposto aos formandos o roteiro seguinte:(1) analise o episódio e explique como daria continuidade à discussão; (2) tendo como base o episódio apresentado, identifique e aprofunde os conceitos envolvidos e repense a sua continuidade; e (3) compare as duas propostas. A partir desta experiência de ensino, procuramos compreender: (i) como os futuros professores desenvolvem o seu conhecimento pedagógico de conteúdo de Matemática e de Português; (ii) como integram e valorizam a literatura para a infância na construção do seu conhecimento. Utilizando uma metodologia qualitativa e interpretativa, recolhemos dados dos trabalhos escritos dos formandos, organizados em pequenos grupos, nos episódios desenvolvidos. Os resultados mostram que os futuros professores desenvolvem o seu conhecimento para ensinar Matemática e Português e valorizam a literatura para a infância como suporte dessa aprendizagem, reencontrando, concomitantemente, modos renovados de fruição na leitura.
- Building on teachable moments: issues for teacher educationPublication . Ferreira, Rosa; Martinho, Helena; Menezes, LuísSeveral authors have given attention to the notion of didactical knowledge, which is not consensual (Ponte, in press). We consider didactical knowledge as being related to aspects of teachers’ practices, “essentially oriented towards action” (Ponte, 1999, p. 61), and involving four dimensions: knowledge of the curriculum, knowledge of mathematics, knowledge of students and their learning processes, and knowledge instructional processes in the classroom (Ponte & Oliveira, 2002). The didactical knowledge has a dynamic character because the experiences teachers encounter in their practice constantly shape it (Ponte & Santos, 1998).
- Classe de Mathématiques, réalité et communicationPublication . Menezes, Luís; Delplancq, Véronique; Castanheira, GraçaThis study focuses on an inquiry-based teaching experience in mathematics, with 5th grade students in which we have established a strong connection with reality and intensified student’s ability to communicate, while promoting problem solving and mathematical reasoning. Mathematics lessons are organized into four phases: (i) Launching the task for students; (ii) Development of the task; (iii) Discussion of the task; and (iv) Systematization of mathematical learning. To prepare task discussion, the teacher implements a “gallery of tasks” through which students have their first contact with their colleague’s resolutions: they can ask questions and make comments in the presented sheets. This article presents the results of a lesson on percentages, in which students worked on the task entitled “Discount at Bit- @ - Byte”. The analysis of this task and the results of similar tasks of reality made throughout the school year shows that the inquiry-based teaching allows improvements in mathematics, namely learning concepts and capabilities such as reasoning, communication and problem solving.
- Colaborative research as a stratagy of professional development of teachersPublication . Menezes, LuísThis article reports a study conducted with three Portuguese primary school teachers who participated for two years, along with a professor in a collaborative research project focused on the analysis of their communicative practices in mathematics. The study shows that teachers develop professionally, manifest developments in their forms of collaboration in the group from providing aid and assistance to joint work, and in parallel deepen their teaching knowledge and professional practices.
- Conceções de professores de Matemática sobre a prova matemáticaPublication . Viseu, Floriano; Gomes, Alexandra; Menezes, Luís; Martins, PaulaEl prueba tiene un papel fundamental en la construcción del saber matemático, razón por la que adquiere relevancia en los actuales programas portugueses del ciclo básico. Como las concepciones que los profesores tienen sobra el prueba influencian la forma en que se aborda en la clase, pretendemos indagar sobre las concepciones de los profesores sobre diferentes aspectos del prueba. Adoptando un abordaje cuantitativo, hemos recogido los datos por medio de un cuestionario. Para los profesores, el prueba matemáticas es diferente de procedimientos experimentales usados en otras áreas de conocimiento y tiene como objetivo verificar y explicar la veracidad de una afirmación. Los pruebas geométrico y analítico son los que más se trabajan. Aunque consideren que el prueba es difícil para los alumnos, reconocen que desarrolla el raciocinio y la comunicación matemática, así como la comprensión de conceptos matemáticos. En términos curriculares, están de acuerdo con la presencia del prueba desde los primeros cursos pero privilegian la intuición matemática sobre el prueba.
- Curriculum integration in teacher training: a reflection focused on supervised teaching practice at the higher school of education of ViseuPublication . Cardoso, Ana Paula; Jales Ribeiro, Esperança; Menezes, Luís; Lacerda, Carla; Rocha, João; Pacheco Figueiredo, MariaThe Master's degree in Pre-School Education and Teaching in the 1st Cycle of Basic Education, in accordance with the present legislation, includes the component of Supervised Teaching Practice (STP). The way to organize this training component, although regulated by some principles contained in the legal documents, is of the responsibility of each institution of higher education that teaches the course. In this communication, we present a study that aims to reflect on the model of organization and functioning of the STP implemented in the Higher School of Education of Viseu (Portugal).
- Curta passagem de Luciano Pereira da Silva pelo actuariado portuguêsPublication . martins, ana patríciaA passagem de Luciano Pereira da Silva pelo actuariado português foi breve. Em 1908, e por cerca de um ano, foi actuário da seguradora Portugal Previdente, corrigindo os planos incorrectos sobre que tinha sido fundada. Significativo é, também, o estudo feito com o matemático António dos Santos Lucas e o actuário Fernando Brederode, estabelecendo bases comuns para as seguradoras ramo Vida a que pertenciam. Publicado em 1909, foi indicado, em 1934, para ser adoptado pelas seguradoras nacionais. Na década de 1910, demonstrou preocupações com a instrução em actuariado em Portugal, procurando saber da formação em universidades de países mais adiantados nessa área. Destaca-se, ainda, a sua ligação à Associação dos Actuários portugueses, a primeira associação profissional portuguesa, criada em 1926. Comentamos os seus contributos, enquadrando-os no panorama do desenvolvimento do Cálculo Actuarial, da indústria dos seguros e do ensino de actuariado em Portugal no primeiro quartel do século XX.
- Desafios e tensões de professores de matemática na dinamização de discussões em temas da ÁlgebraPublication . Rodrigues, Cátia; Menezes, Luís; Da Ponte, João PedroWhole class discussions have come to be seen in mathematics teaching as a tool available to teachers to promote their students’ learning, insofar as they can involve them in the presentation and justification of previously selected strategies for solving mathematical tasks. In these discussions, the teacher relies on his/her didactic knowledge of mathematics to carry out a set of teaching actions to involve the students in the classroom discourse. The orchestration of these actions generates tensions in teachers, especially when they try to reconcile the discussion of important mathematical ideas with students’ participation. In this research, part of a larger study, we try to understand the tensions that three mathematics teachers face in leading whole class discussions based on algebraic tasks and how they try to overcome them. This qualitative and interpretative study is based on case studies of three teachers who are part of a collaborative group. Data were collected by interview, participant observation of teachers’ classes and collaborative work sessions and documentary analysis. Data analysis is based on a recursive process that led to the construction of formal categories, supported by the theoretical framework. The results show that teachers face diverse tensions when they try to involve the students in sharing and justifying algebraic ideas, recognizing that collaboration and planning the discussions are important mechanisms to help them cope with these tensions.