ESEV - DCEN - Artigo em ata de evento científico internacional
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing ESEV - DCEN - Artigo em ata de evento científico internacional by Issue Date
Now showing 1 - 10 of 39
Results Per Page
Sort Options
- Desenvolvimento profissional de professores pela investigação das suas práticas: Uma experiência colaborativa no campo da comunicação matemáticaPublication . Menezes, LuísA ideia de que o professor é uma peça fundamental dos sistemas educativos modernos é largamente consensual. Em última análise, dele depende grande parte daquilo que os alunos aprendem na escola, seja pelo ambiente de aprendizagem que proporciona ou pela forma como organiza o processo instrutivo. Por isso, o estudo do modo como o professor progride ao longo da carreira e desenvolve as suas competências profissionais assume grande relevância. Uma parte substancial dos estudos realizados neste âmbito até há pouco mais de duas décadas enfatizava a ideia do impacto da formação no desempenho profissional de professores. O foco era, pois, a formação, principalmente através de cursos, que era ministrada aos professores por especialistas. No estudo que agora se apresenta, o foco é o desenvolvimento profissional do professor – que ensina Matemática nos primeiros anos de escolaridade, em Portugal – no contexto de um projecto de investigação, que se desenrola ao longo de um período de tempo assinalável, com uma natureza colaborativa.
- Colaborative research as a stratagy of professional development of teachersPublication . Menezes, LuísThis article reports a study conducted with three Portuguese primary school teachers who participated for two years, along with a professor in a collaborative research project focused on the analysis of their communicative practices in mathematics. The study shows that teachers develop professionally, manifest developments in their forms of collaboration in the group from providing aid and assistance to joint work, and in parallel deepen their teaching knowledge and professional practices.
- Using Classroom Episodes to Foster Prospective Teachers’ Didactical Knowledge: Issues for Teacher EducationPublication . Tomás Ferreira, Rosa; Menezes, Luís; Martinho, Maria HelenaAfter briefly analysing a classroom episode, we discuss aspects of the teacher’s didactical knowledge, namely in its mathematical and instructional dimensions, as reflected in the answers of three prospective teachers to a written assignment based on the episode. We then raise some issues regarding initial teacher education, anchored in the notion of didactical knowledge.
- Building on teachable moments: issues for teacher educationPublication . Ferreira, Rosa; Martinho, Helena; Menezes, LuísSeveral authors have given attention to the notion of didactical knowledge, which is not consensual (Ponte, in press). We consider didactical knowledge as being related to aspects of teachers’ practices, “essentially oriented towards action” (Ponte, 1999, p. 61), and involving four dimensions: knowledge of the curriculum, knowledge of mathematics, knowledge of students and their learning processes, and knowledge instructional processes in the classroom (Ponte & Oliveira, 2002). The didactical knowledge has a dynamic character because the experiences teachers encounter in their practice constantly shape it (Ponte & Santos, 1998).
- THE ROLE OF DIDACTICAL KNOWLEDGE IN SEIZING TEACHABLE MOMENTSPublication . Tomás Ferreira, Rosa; Martinho, Maria Helena; Menezes, LuísDrawing on a short analysis of a classroom episode, we reflect on the teacher’s actions and their relationship to his/her didactical knowledge, namely in its dimensions of knowledge of mathematics and knowledge of instructional processes. Focusing on these dimensions, we discuss the answers of some future and practicing teachers to a written assignment based on that episode. Anchored in the notion of didactical knowledge, we raise some issues regarding teacher education programs and their adequacy to comply with current demands of mathematics teaching.
- Descrevendo as práticas de ensino exploratório da Matemática: o caso da professora FernandaPublication . Menezes, Luís; Oliveira, Hélia; Canavarro, Ana PaulaEste estudo surge no enquadrado do projeto de investigação P3M: Práticas profissionais dos professores de Matemática. Um dos seus objetivos é a proposta de um quadro de referência para descrever a prática de ensino exploratório da Matemática, a partir de elementos teóricos e da análise das práticas de sala de aula de professores que habitualmente realizam aulas de natureza exploratória – nesta comunicação analisamos o caso de Fernanda, uma professora a lecionar Matemática ao 5.º ano. O quadro adota um modelo de aula em quatro fases: Introdução da tarefa; Desenvolvimento da tarefa; Discussão, e; Sistematização das aprendizagens matemáticas. Para cada uma destas fases, identificamos as ações da professora que têm como objetivo: (i) promover a aprendizagem matemática dos alunos, e; (ii) gerir a aula. Os resultados do estudo, interpretativo, mostram que: as ações da professora ganham coerência quando são entendidas à luz destes dois objetivos; as ações com o propósito de gestão da aula estão interrelacionadas com as que visam a aprendizagem; as ações têm um carácter multidimensional e relacional, particularmente complexas no ensino exploratório, sendo um misto de planeadas e de emergentes na aula.
- Curriculum integration in teacher training: a reflection focused on supervised teaching practice at the higher school of education of ViseuPublication . Cardoso, Ana Paula; Jales Ribeiro, Esperança; Menezes, Luís; Lacerda, Carla; Rocha, João; Pacheco Figueiredo, MariaThe Master's degree in Pre-School Education and Teaching in the 1st Cycle of Basic Education, in accordance with the present legislation, includes the component of Supervised Teaching Practice (STP). The way to organize this training component, although regulated by some principles contained in the legal documents, is of the responsibility of each institution of higher education that teaches the course. In this communication, we present a study that aims to reflect on the model of organization and functioning of the STP implemented in the Higher School of Education of Viseu (Portugal).
- Classe de Mathématiques, réalité et communicationPublication . Menezes, Luís; Delplancq, Véronique; Castanheira, GraçaThis study focuses on an inquiry-based teaching experience in mathematics, with 5th grade students in which we have established a strong connection with reality and intensified student’s ability to communicate, while promoting problem solving and mathematical reasoning. Mathematics lessons are organized into four phases: (i) Launching the task for students; (ii) Development of the task; (iii) Discussion of the task; and (iv) Systematization of mathematical learning. To prepare task discussion, the teacher implements a “gallery of tasks” through which students have their first contact with their colleague’s resolutions: they can ask questions and make comments in the presented sheets. This article presents the results of a lesson on percentages, in which students worked on the task entitled “Discount at Bit- @ - Byte”. The analysis of this task and the results of similar tasks of reality made throughout the school year shows that the inquiry-based teaching allows improvements in mathematics, namely learning concepts and capabilities such as reasoning, communication and problem solving.
- Curta passagem de Luciano Pereira da Silva pelo actuariado portuguêsPublication . martins, ana patríciaA passagem de Luciano Pereira da Silva pelo actuariado português foi breve. Em 1908, e por cerca de um ano, foi actuário da seguradora Portugal Previdente, corrigindo os planos incorrectos sobre que tinha sido fundada. Significativo é, também, o estudo feito com o matemático António dos Santos Lucas e o actuário Fernando Brederode, estabelecendo bases comuns para as seguradoras ramo Vida a que pertenciam. Publicado em 1909, foi indicado, em 1934, para ser adoptado pelas seguradoras nacionais. Na década de 1910, demonstrou preocupações com a instrução em actuariado em Portugal, procurando saber da formação em universidades de países mais adiantados nessa área. Destaca-se, ainda, a sua ligação à Associação dos Actuários portugueses, a primeira associação profissional portuguesa, criada em 1926. Comentamos os seus contributos, enquadrando-os no panorama do desenvolvimento do Cálculo Actuarial, da indústria dos seguros e do ensino de actuariado em Portugal no primeiro quartel do século XX.
- Conceções de professores de Matemática sobre a prova matemáticaPublication . Viseu, Floriano; Gomes, Alexandra; Menezes, Luís; Martins, PaulaEl prueba tiene un papel fundamental en la construcción del saber matemático, razón por la que adquiere relevancia en los actuales programas portugueses del ciclo básico. Como las concepciones que los profesores tienen sobra el prueba influencian la forma en que se aborda en la clase, pretendemos indagar sobre las concepciones de los profesores sobre diferentes aspectos del prueba. Adoptando un abordaje cuantitativo, hemos recogido los datos por medio de un cuestionario. Para los profesores, el prueba matemáticas es diferente de procedimientos experimentales usados en otras áreas de conocimiento y tiene como objetivo verificar y explicar la veracidad de una afirmación. Los pruebas geométrico y analítico son los que más se trabajan. Aunque consideren que el prueba es difícil para los alumnos, reconocen que desarrolla el raciocinio y la comunicación matemática, así como la comprensión de conceptos matemáticos. En términos curriculares, están de acuerdo con la presencia del prueba desde los primeros cursos pero privilegian la intuición matemática sobre el prueba.