CI&DEI - CENTRO DE ESTUDOS EM EDUCAÇÃO E INOVAÇÃO
Permanent URI for this community
Browse
Browsing CI&DEI - CENTRO DE ESTUDOS EM EDUCAÇÃO E INOVAÇÃO by Title
Now showing 1 - 10 of 421
Results Per Page
Sort Options
- Abrir as portas da sala de aula: Serious games (APSASeG) O impacto da gamificação no ensino/aprendizagem de línguas estrangeiras no ensino superior (PROJ/I&DI/CI&DEI/009)Publication . Delplancq, Véronique; Costa, Ana Maria; Oliveira, Isabel; Martins, Joana; Pereira, José; Martin, Justine; Casañ Pitarch, Ricardo; Gillain, Romain; Amante, Susana; Fidalgo, SusanaExperiência de gamificação do ensino/aprendizagem do francês e do inglês para fins específicos; Experiência com 25 estudantes do 1.º ciclo de estudos em Comunicação Social da ESEV; Objetivos principais: Melhorar a performance dos estudantes com a integração de atividades digitais gamificadas na aprendizagem de LE no ES num curso não especificamente de línguas Avaliar os efeitos da gamificação em termos de competências adquiridas pelos estudantes (em LE e transversais), numa perspetiva de promoção da empregabilidade Observar a evolução das relações entre os atores do processo de ensino/aprendizagem (docentes e discentes) e dos papeis de cada um Conceber e implementar um serious game Avaliar a ferramenta e o processo de ensino/aprendizagem Melhorar o serious game com base nas observações dos utilizadores e dos dinamizadores
- ABRIR AS PORTAS DA SALA DE AULA: SERIOUS GAMES - O IMPACTO DA GAMIFICAÇÃO NO ENSINO/APRENDIZAGEM DE LÍNGUAS ESTRANGEIRAS NO ENSINO SUPERIOR (APSASEG)Publication . Delplancq, Véronique; Costa Lopes, Ana Maria; Oliveira, Isabel; Martins, Joana; Pereira, José; Martin, Justine; Casañ Pitarch, Ricardo; Gillain, Romain; Amante, Susana; Fidalgo, SusanaA aprendizagem no ES tem deixado pouco espaço ao jogo. ---- surgimento dos serious games. Esta ferramenta pedagógica, resultado da associação da vertente lúdica, com recurso ao digital, às estratégias de aprendizagem, das Línguas Estrangeiras para fins específicos, representa um desafio original de potencial melhoria para o ensino-aprendizagem neste contexto mais específico de cursos do ES em áreas que não as LE. --- Motivar e encorajar os estudantes, estabilizar os conhecimentos e promover e reforçar a aprendizagem.
- Active foreign language learning practices in higher education: the perspectives of the actorsPublication . Delplancq, Véronique; Costa Lopes, Ana Maria; Pereira, José; Fidalgo, SusanaThe digital age and Generation Z are key features within the current panorama of teaching-learning practices in higher education and drive innovative student-centred strategies, oriented towards the reality of the labour market. The article describes an experience of pedagogical activation carried out through project-based learning using digital tools, with undergraduate Media Studies students of the School of Education in Viseu (Portugal), towards the acquisition of skills in French and English, during the academic year 2021-2022. The objective was to renew teaching practices, so as to foster greater student motivation on the part of forthcoming media professionals, by enhancing their competences and confidence with concern to spoken and written interaction within the context of foreign languages for specific purposes. The dynamics of learning combined with authentic contexts and digital tools, encourages teachers to rethink their methodology and objectives, in order to be more innovative. One accounts for the chosen strategy and the various steps followed, evaluates the path of both students and teachers, analyses the benefits, the drawbacks and the impact in terms of acquired skills and concludes with reflections for forthcoming work projects.
- Aging in Online Communities: A Systematic Literature Review of Design RecommendationsPublication . Veloso, Ana; Ferreira, Sónia; Costa, Liliana; Mealha, Óscar; Carlos, SantosThe increase of computer-mediated communication use and the aging population has led to a renewed interest in online communities and social networks for active aging and social support in daily living. However, a systematic understanding of the design recommendations in Senior Online Communities is still lacking in scientific documentation. The aim of this paper is to identify the design recommendations used in online communities that support active aging. In addition, this paper highlights some of the benefits of using online communities by older adults. Twenty-three papers published between January 2015 and May 2020 in English-language, peer-reviewed publications, met inclusion criteria. The review presents a set of recommendations for designing online communities to enhance older adults’ social interactions. A process that aims for “engagement” is suggested to strategically guide the design of Senior Online Communities: Interacting – Sense of Belonging (Role-playing, Storytelling, and Legacy) – Engaging.
- Algorithmic Thinking in Early Childhood Education: Opportunities and Supports in the Portuguese ContextPublication . Figueiredo, Maria Pacheco; Amante, Susana; Gomes, Helena Margarida dos Santos Vasconcelos; Gomes, Cristina Azevedo; Rego, Belmiro; Alves, Valter; Duarte, Rui PedroALGO-LITTLE is an EU-funded project, with partners from Portugal, Italy, Turkey and Slovenia, in search of ways to integrate Algorithmic Thinking skills into preschool education for the purpose of growing future code literates starting from the earliest ages. Algorithmic Thinking stems from the concept of an algorithm, which refers to solving a problem by developing a set of steps taken in a sequence to achieve the desired outcome (Katai, 2014). The concept can be traced to the work of Papert (1980, 1991) and is connected to the seminal article by Wing (2006) that introduced Computational Thinking. Barretal (2011) concluded that in K-12, Algorithmic Thinking involves problem-solving skills and particular dispositions, such as confidence and persistence when confronting particular problems. Early Childhood Education algorithmic skills include abilities to learn and work according to the rules or models since children are capable to understand, use, apply and develop simple algorithms. Children are also capable of analyzing and correcting the sequence of actions to reach results, transferring known methods of actions to new situations, and describing their activities to others in a clear way (Voronina et al., 2016; Games for learning algorithmic thinking, 2017). The paper analyses initiatives, studies, and projects that are connected to Algorithmic Thinking in Early Childhood Education in Portugal. A review of literature was developed, starting with curricular documents for Preschool Education (3 to 6 years old) and other documents from the ICT Educational Policy in the country. The second step was a search in databases for studies and projects that looked into Algorithmic Thinking and Computational Thinking in Early Childhood Education in Portugal. The analyses looked into the following themes: a) what definition and elements of Algorithmic Thinking are present?, b) to which concepts and curricular areas is it connected to?, c) what is expected that children in Early Childhood Education learn in relation to Algorithmic Thinking?, d) to what pedagogical elements is Algorithmic Thinking related to?. In terms of curricular documents, it was found that code has been relevant for Portuguese Early Childhood Education (at least) since 1997. In their first edition, the Portuguese Curricular Guidelines for Pre-School Education (Ministério da Educação, 1997) included computer code as one of the codes children should get acquainted with. This meant its inclusion under the domain “Spoken Language and Introductory Writing”. It was stated that “code” was present and would be necessary in children’s lives and could be used in arts, music, mathematic, or writing (Portuguese) (p. 72). This approach was positively singled out by the OECD report: addressing the topic of ICT in the guidelines interconnected with other forms of communication and information learning (Taguma et al., 2012). In 2016, the Portuguese Curricular Guidelines for Pre-School Education (PCGPSE) were reviewed and this second version amplifies the mentions to technology. The findings include an analysis for each of the six curricular areas and domains. In terms of studies and projects, the “Kids Media Lab Project II” stood out as the only systematic initiative for promoting Computational Thinking in Preschool Education (Pinto, Fernandes & Osório, 2021). In the findings, the main elements of the project are discussed.
- Alienação parental : contributos e perspetivas de diferentes profissionaisPublication . Oliveira, Liliana Catarina Pereira de; Ribeiro, Esperança Jales; Cordeiro, LeandraO fenómeno da Alienação Parental é de extrema complexidade daí, tornar-se imprescindível compreender que este é um tema transversal, que deve ser refletido com diferentes profissionais, de modo a obter respostas eficazes na prevenção e intervenção face a este tipo de situações. Com isto, o presente estudo tem como objetivos caraterizar e contextualizar este fenómeno, verificar e identificar as consequências que advêm dos casos de alienação parental, refletir sobre a legislação portuguesa comparando-a com a de outros países, analisando especificidades e identificando eventuais lacunas. Para o efeito, para além do enquadramento concetual sobre a problemática, promoveu-se uma investigação empírica assente numa abordagem metodológica qualitativa com recurso à técnica de focus group que contou com a participação de diferentes profissionais nomeadamente um advogado, um professor, um assistente social e um psicólogo. A escolha deste tipo de estudo, deve-se ao facto de permitir abordar a ação dos diferentes profissionais face a processos de alienação, refletir sobre o trabalho articulado desses profissionais, observar que tipo de atitudes se devem promover neste tipo de matérias e verificar se há ou não consenso quanto às caraterísticas e perceções daquilo que pode ser considerado alienação parental. Observou-se ao longo da realização deste estudo, que a alienação parental acontece em situações de conflito/rutura familiar e depreende-se que é uma situação bastante complexa que passa pela instrumentalização da criança por parte dos progenitores com o sentimento de se vingar do outro, o que implica inúmeras consequências para a criança ao nível emocional, cognitivo e socioafetivo. Isto exige muita mediação familiar e consciencialização da sociedade para intervenir/prevenir e tentar resolver este processo. Conclui-se assim, que ainda há muito para fazer em relação ao fenómeno de alienação parental, ao nível da prevenção e intervenção junto da sociedade, mas também em relação aos diferentes tipos de profissionais intervenientes neste tipo de situações, nomeadamente os que trabalham na área do direito onde se verifica a necessidade de melhorar a formação sobre o desenvolvimento da criança de modo a que estes estejam capazes de melhor analisar e adequar as respostas a cada caso com base nesses conhecimentos.
- Aligning HE Pedagogical Innovation with VET, Industry, and Research Partnerships: Insights on the Demola Portugal InitiativePublication . Amante, Susana; Fernandes, RosinaAcademia–industry collaboration has been around for some time, but there has been a shift in both the education and workforce settings to work closely together, coordinating initiatives across all sectors, namely higher education (HE), vocational education and training (VET), and industry, in an attempt to mutually drive innovation, provide opportunities to go from concept to action, encourage entrepreneurship, improve ICT use, and other equally important hard and soft skills, aiming to bridge the existing gap between the teaching–learning arena and the business world. Aware that the VET sector, HE, the government, and industry should be devoted to forging partnerships considered key to the development of research, leading to quality, more business, and ultimately, the economic and social well-being of society, a Consortium of 14 Portuguese Polytechnic Institutions engaged in an innovative pedagogical training program, “Learning based on co-creation processes,” a project within the Demola Portugal Initiative (2021–2023), and at the Polytechnic Institute of Viseu (IPV) with reference No. POCH-04-5267-FSE-000818. This training program, with its active methodologies, is then put into practice through the “Link Me Up—1000 Ideias” project. In our study, we will focus on the needs, expectations, and experiences of the IPV teaching staff and the vocational schoolteachers that participated in the training course. Through the analysis of questionnaires and e-portfolios of the participants in the first two editions (January–June 2021 and September 2021–February 2022), we intend to answer the following questions: (i) Which facilitation skills can be meaningfully used by the teachers participating in the (Demola) Pedagogical Innovation Training course at IPV? (ii) Which tools/platforms can enhance the students’ learning and collaboration among different team members, company representatives, and trainees/facilitators? The data collected confirm that the Demola Portugal Initiative provides an effect
- All My Independent Women: An Art Network on Gender IssuesPublication . Sousa, Catarina Carneiro de; Cruz, CarlaAll My Independent Women (AMIW) is an ongoing artistic project based on the debate around gender issues. Its primary aim is to bring to light feminist practices, underrepresented in the Portuguese context. This project was initiated in Portugal but expanded beyond national borders, and now takes place irregularly in various parts of the world. In this article, we will focus on the importance of this international network that grows each year and the way the Internet enhances this process. The several editions have taken the form of art exhibitions that materialize the collective reading of Portuguese feminist books — first “Dicionário da Crítica Feminista / Dictionary of Feminist Criticism” and later, “Novas Cartas Portuguesas / New Portuguese Letters”, both milestones of Portuguese feminist thought. However, the project went beyond the conventional exhibition format by expanding itself in cyberspace, through the use of social media and online virtual environments: the metaverse.
- Análise Institucional das Organizações Desportivas - A Intencionalidade Desportiva das Autarquias do Distrito de ViseuPublication . Azevedo, António Manuel Tavares; Figueiredo, Abel; Fernandes, António José SerôdioRESUMO A importância do estudo das organizações enquanto entidades sociais de desenvolvimento humano e como agentes fundamentais da mudança e da evolução, ou seja, enquanto verdadeiras instituições, conduz à necessidade da sua investigação no contexto do Desporto, na medida em que as instituições podem constituir, neste âmbito, um motor de desenvolvimento ou, ao invés, caso não sejam devidamente compreendidas, criar entraves ao progresso desportivo. O presente estudo pretende estabelecer um modelo, num contexto não utilizado com frequência, numa visão institucional desportiva, a qual aufere da intencionalidade desportiva dos seus atores, os quais se tornam o objeto da nossa pesquisa, uma vez serem estes intérpretes sociais que atribuem um significado e função específica ao Desporto. O objetivo principal da investigação consiste na construção e validação de um modelo de análise institucional Mesoscópica que modele o quadro intencional de comunidades desportivas e o seu propósito subsiste nos processos de validação de conteúdo (por pares de especialistas) e de validação fatorial, assim como ao estudo da fidelidade, através da análise da sua consistência interna. A nossa população contempla as comunidades desportivas intencionais das 24 organizações desportivas autárquicas do distrito de Viseu, com diferentes funções nas respetivas estruturas hierárquicas. Os resultados obtidos no processo de validação revelaram a extração de uma solução final constituída por três factores que agrupam 31 itens e comportam índices aceitáveis de validade e fidelidade o que, de acordo com o modelo inicial interpretativo, verifica a possibilidade de analisar institucionalmente as organizações desportivas, enquadrando e caracterizando as intenções das comunidades desportivas nos seus respetivos contextos.
- A análise SWOT como ferramenta de diagnóstico e apoio à construção de estratégias de intervenção socioeducativa: o caso de uma família multidesafiadaPublication . Jales Ribeiro, Esperança; Felizardo, Sara; Pascoal, Cristiana; Moreira, AnaEste trabalho tem como objetivo refletir sobre a intervenção socioeducativa junto de famı́lias multidesafiadas valorizando-se a elaboração de estratégias resultantes da análise SWOT (Strenghs, (Weaknesses, Oportunities,Threats) de uma famı́lia. As famı́lias multidesa\iadas são aquelas que se debatem com uma multiplicidade de desafios, ao mesmo tempo que se deparam com condições adversas e desfavoráveis, que afetam e condicionam a sua adaptação e desenvolvimento. Sabe-se que a forma como estas famı́lias têm sido descritas no respeitante ao seu funcionamento e organização tem estado essencialmente focada nas suas vulnerabilidades. O estado da arte, nesta matéria, tem vindo, por sua vez, nos últimos anos, a evidenciar a emergência da intervenção focada em fatores de competência, forças e recursos familiares, ao invés de o fazer em possı́veis déficits ou fragilidades. Evidencia-se o papel da análise SWOT como forma de orientar o trabalho socioeducativo desenvolvido com uma famı́lia em situação de vulnerabilidade social.