Loading...
Person
dos Santos Vasconcelos Gomes, Helena Margarida
24 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 24
- Mathematical pedagogical content knowledge in Early Childhood Education: tales from the ‘great unknown’ in teacher education in PortugalPublication . Figueiredo, Maria Pacheco; Gomes, Helena Margarida dos Santos Vasconcelos; Rodrigues, CátiaThe study aims to explore the specificity of Mathematics pedagogical content knowledge in Early Childhood Education Pedagogy in Initial Teacher Education. It addresses the issue by characterizing student teachers’ perspectives and by analyzing student teachers’ knowledge mobilized in a situation of planning for teaching. The answers to a task developed by students in an Initial Teacher Education program are analyzed in terms of the mathematical knowledge and pedagogical options presented. The results contribute to the discussion in terms of (un)balance between teacher-initiated and child-led activities. The discussion deepens the importance to assert specific/particular ways of teaching in Early Childhood Education, contrasting with the more restricted view of only adult-led moments being teaching. Strong content knowledge and pedagogical content knowledge are valued because of their relevance both at the level of adults’ knowledge needed to support children initiatives and plan curricular/didactic activities and at the level of the knowledge children interact within their daily environment and routine
- HUMAT: O humor no ensino da MatemáticaPublication . Menezes, Luís; Ribeiro, António; Santos vasconcelos gomes, Helena; martins, ana patrícia; Oliveira, Ana Maria; Delplancq, Véronique; Matos, Isabel Aires de; Balula, João Paulo; Viseu, Floriano; Flores, PabloProcessar o humor e ser capaz de o produzir é, claramente, um sinal de inteligência, revelando, quando bem feito, raciocínios complexos. O humor tem um papel social importante, assumindo-se como uma experiência cognitiva que, para além de criar uma sensação de bem-estar, predispõe as pessoas para o trabalho e pode melhorar a produtividade desse mesmo trabalho. A Matemática é uma disciplina em que o raciocínio ocupa um lugar de destaque, tanto enquanto ciência como enquanto área escolar. Ao mesmo tempo, a Matemática não desperta na generalidade dos alunos o mesmo interesse, havendo alguns que apresentam à partida reações pouco favoráveis. As recentes alterações curriculares no ensino da Matemática têm, na maioria dos países do mundo, afirmado a necessidade de os alunos desenvolverem competências de natureza transversal, como a comunicação, o raciocínio e a resolução de problemas matemáticos a par da aquisição do conhecimento matemático. Também em Portugal, contemplam a importância de promover aprendizagens que aliem a construção de conhecimento matemático ao seu uso, na realização de tarefas matemáticas problemáticas e na comunicação de ideias e raciocínios matemáticos.
- (H)isto é Matemática – História da Matemática no ensino da MatemáticaPublication . martins, ana patrícia; Ribeiro, António Augusto Gaspar; Gomes, Helena Margarida dos Santos Vasconcelos; Menezes, Luís; Ferreira, LilianaO estudo da História da Matemática favorece a visão da matemática como um produto da atividade humana, em estreita ligação com o desenvolvimento da sociedade, e a sua integração no ensino da matemática contribui para o desenvolvimento de atitudes positivas dos estudantes em relação à disciplina. Para além disso, tarefas matemáticas com um contexto histórico contribuem para o desenvolvimento de capacidades transversais, como a comunicação e o raciocínio matemáticos. O recurso à história da matemática no ensino da disciplina constitui, também, uma forma inovadora de os professores ensinarem Matemática. Reconhecemos que, em Portugal, são ainda escassos os recursos didáticos que privilegiam o uso da história da matemática no ensino da disciplina, ao nível dos 2.º e 3.º Ciclos do Ensino Básico (CEB) e também na formação de professores para os primeiros anos de escolaridade. Assim, pretendemos, com este projeto, estudar as potencialidades da integração da história da matemática no ensino da Matemática, tanto no ensino básico como na formação inicial de professores que ensinam Matemática aos primeiros anos. Para isso, começamos por estudar as conceções de professores dos 2.º e 3.º CEB e de futuros professores dos 1.º e 2.º CEB sobre a importância da história da matemática no ensino da disciplina. Procuramos também, numa lógica de desenvolvimento curricular, elaborar tarefas matemáticas baseadas em contextos da história da matemática para a sala de aula, com inclusão de orientações didáticas para a sua exploração.
- Histórias... com Matemática IIPublication . Menezes, Luís; Ribeiro, António Augusto Gaspar; Gomes, Helena Margarida dos Santos Vasconcelos; Cosme, CatarinaEste livro é constituído por nove histórias infantis sobre a matemática.
- Smart City Kids Lab: Creative Computing in Primary SchoolPublication . Gomes, Cristina Azevedo; Gomes, Helena Margarida dos Santos Vasconcelos; Rego, Belmiro; Sousa, Barbara; Loureiro, Manuela; Rocha, PedroIn recent years there is a growing interest in including programming activities in education, emphasizing the importance of children developing computer thinking since early ages. Block-based programming environments scaffold children to explore and learn programming in an easier way. In this paper we present a project supported by a theoretical framework that mobilizes constructionism, the maker movement, tinkering, and project-based learning, and a practical framework based on workshops with primary teachers. Primary school children developed computational thinking and creative computing skills, while they design and present ideas to turn their city a smart city. Results show the quality of the products developed using programming and robots and the impact that this approach can have in authentic learning.
- Penso, comunico, resolvoPublication . Menezes, Luís; Ribeiro, António Augusto Gaspar; martins, ana patrícia; Rodrigues, Cátia; Gomes, Helena Margarida dos Santos Vasconcelos; Novo, SóniaEsta brochura destina-se a alunos do ensino básico (1.º a 9.º anos), tendo como objetivo fornecer informação sobre as capacidades transversais que o novo Programa de Matemática português (2007) veio destacar.
- Humor in mathematics teaching: tasks for the classroomPublication . Menezes, Luís; Gomes, Helena Margarida dos Santos Vasconcelos; Ribeiro, António Augusto Gaspar; martins, ana patrícia; Flores, Pablo; Viseu, Floriano; Oliveira, A. M.; Balula, João Paulo; Delplancq, VéroniqueThis book, Humour in Mathematics Teaching: tasks for the classroom, is a corollary of Humat Research Project (Humour in Mathematics Teaching), developed by the Higher School of Education of Viseu (Portugal), in partnership with the University of Minho (Portugal), the University of Granada (Spain) and the University of Mendoza (Argentina), with the support of the Polytechnic Institute of Viseu (Portugal) and of the CI&DETS. The project rests upon two fundamental assumptions. On the one hand, it assumes that humour plays a crucial role in creating a learning environment that can boost the students’ motivation and encourage them to learn mathematics. On the other hand, it assumes that the understanding of humour and the learning of Mathematics are two activities that require a good reasoning capacity. It also recognises that the exploratory teaching of mathematics, based on the work of the students leading to the completion of challenging mathematical tasks, provides a high potential for learning. All those considerations led to the birth of this book that offers mathematical tasks with a humorous twist and whose main goal is to fulfil these two functions: to persuade students to learn and make them think about humorous situations that involve mathematical concepts. To achieve this goal, the book is organised into two sections. The first is devoted to a brief introduction to the concept of humour and the other concepts that are associated to it approaches the concept initially in a broader sense, then focusing on the teaching of Mathematics. The largest section of the book, the second, is devoted to the presentation of mathematical tasks that are based on panels or comic strips involving humorous and witty content. The tasks suggested were planned for an exploratory-type teaching of mathematics and therefore they generally have an open nature. Almost invariably, we start by asking the student to describe the situation presented and to say whether or not they consider it funny. After this first request, we present others of a more specific nature. The selected tasks focus on mathematical topics that are taught in basic education. Our proposals can be used in two different circumstances. Some were designed to introduce new topics and others to consolidate previously learned knowledge. Tasks can be used and explored at different school levels, as long as we adapt the questions’ instructions or the way we guide the students’ work. The tasks are different according to the kind of reaction they are meant to trigger in students. Some tasks value affective/emotional aspects as they seek to seize the students’ attention and keep them engaged in their learning, thinking about an unexpected situation presented. Other tasks are focused on the development of cognitive and intellectual aspects. With those tasks, the students’ work goes far beyond the mere focus on learning. It represents challenges that arise from the cognitive ruptures that were conveyed by the proposed situations/tasks. For each task, we present a brief description of the situation and then we come up with didactic considerations about the several questions involved.
- Brincar e participar como processos de aprendizagem das operações aritméticas na Educação Pré-EscolarPublication . Dória, Goretti; Figueiredo, Maria Pacheco; Gomes, Helena Margarida dos Santos VasconcelosNa educação pré-escolar, ensinar concretiza-se na organização do ambiente educativo e em interações mais ou menos orientadas pelo/a educador/a. Nas Orientações Curriculares para a Educação Pré-Escolar portuguesas, a organização do ambiente educativo surge como suporte da gestão curricular e o brincar é valorizado de forma transversal a todas as áreas de conteúdo. Em termos matemáticos, destaca-se o desafio de organizar o espaço, os materiais e as interações que promovam o envolvimento das crianças na resolução de problemas e as oportunidades que o brincar oferece para o desenvolvimento da comunicação e do raciocínio matemáticos. Esta abordagem reconhece os saberes e experiências das crianças como base para a sua aprendizagem, nomeadamente no âmbito da Matemática. Apresentamos situações experienciadas e investigadas num contexto pré-escolar português, analisando as propostas do adulto e as resoluções de 20 crianças entre 3 e 6 anos. As situações foram desenhadas tendo em vista o trabalho com as operações aritméticas, procurando contribuir para o seu desenvolvimento.
- Mathematical pedagogical content knowledge in early childhood education: A study in initial teacher education in PortugalPublication . Figueiredo, Maria Pacheco; Gomes, Helena Margarida dos Santos Vasconcelos; Rodrigues, CátiaThe study aims to explore the specificity of mathematics Pedagogical Content Knowledge in Early Childhood Education Pedagogy. The pedagogy of ECE (Siraj-Blatchford, 2010) and the didactics of ECE (Pramling & Pramling-Samuelsson, 2011) suggest dimensions of knowledge that require strong content and PC knowledge of teachers. Recent studies about PCK of ECE teachers highlight similar specific dimensions: organization of educational environment and interactions with children (Lee, 2010, McCray, 2008, Rojas, 2008). The current framework for ECE Teacher Education in Portugal (since 2007) focuses both content knowledge and subject didactics. PCK has been labelled the 'great unknown' in ECE (Rojas, 2008) in traditions where the child's development is considered as the main knowledge base for ECE (Chen & McNamee, 2006, Cullen, 2005, Hedges & Cullen, 2005). We studied the perspectives of 27 initial teacher education students about knowledge for teaching and about ECE Pedagogy. We used one open-ended questionnaire and students' analysis of episodes focusing children's answers or discourse relevant for mathematics (about high numbers and square root). The questionnaire was anonymous and students’ permission to use the answers was obtained. In the questionnaire, interactions with children (62%) and organization of the educational environment (38%) are highlighted as the most important focus for the teacher. Students suggested tasks that were adult planned and oriented to further the situations presented in the episodes. Very few references to children's exploratory actions (Bonawitz et al., 2011) were made. The specificity of ECE (child initiated activities, e.g.) needs to be further developed in initial teacher education.
- El humor en clases de matemática puede ser cosa seria?Publication . Menezes, Luís; Flores, Pablo; Balula, João Paulo; Ribeiro, António Augusto Gaspar; Gomes, Helena Margarida dos Santos Vasconcelos; martins, ana patrícia; Oliveira, A. M.; Delplancq, Véronique; Matos, Isabel Aires de; Viseu, Floriano; Guitart, MónicaEn este texto presentamos algún trabajo desarrollado en el proyecto HUMAT (Humor in Mathematics Teaching) que se inició con la pregunta que sirve de título a este póster: ¿el humor en clases de matemáticas puede ser cosa seria? Para responder a esta pregunta, se definieron líneas de acción: (1) Conocer el uso que los profesores hacen del humor para enseñar matemáticas; (2) Desarrollar recursos didácticos, en forma de tareas matemáticas, basadas en humor gráfico; y (3) Comprender el impacto en el aprendizaje de las Matemáticas del empleo de tareas matemáticas basadas en humor gráfico. En este póster presentamos algunos de los principales resultados ya obtenidos de los dos primeros.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »